Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Skärmdump från Trademax hemsida i mars 2017.

KO stämmer Trademax för fuskpriser på nätet

Trademax säljer möbler med rekommenderade priser och utförsäljningar som verkar vara påhittade, anser KO, som ser mycket allvarligt på företagets metoder.

Trademax säljer möbler med rekommenderade priser och utförsäljningar som verkar vara påhittade, anser KO, som ser mycket allvarligt på företagets metoder.

GP skrev om Trademax och kampanjpriser i mitten av mars i år. Nu har också Konsumentombudsmannen, KO, reagerat på att Trademax använder rekommenderade priser som inte verkar existera.

KO: Lurar konsumenterna

Ett exempel som KO ger är att företaget påstår att kunderna sparar 5 700 kronor om de köper en matgrupp som företaget säger ha kostat 14 195 kronor. Problemet är att inget företag någonsin verkar ha sålt matgruppen för drygt 14 000. Konsumenterna luras att tro att möblerna reas ut, menar KO. 

"Vi ser mycket allvarligt på företagets marknadsföringsmetoder. Det är systematiskt genomfört och ett sätt att lura i konsumenter att de gör fynd", skriver KO:s processråd, Kristofer Johannesson, i ett pressmeddelande. Företaget använder också ord som "lagerrensning" trots att det inte handlar om utförsäljning, menar KO. 

KO vill att Patent- och marknadsdomstolen förbjuder Trademax att använda denna typ av prisjämförelser, att använda ord som lagerrensning om det inte är fråga om det, och att felaktigt ge intryck av att priset gäller endast under en begränsad period.

KO vill också att domstolen dömer företaget att betala tio miljoner i marknadsstörningsavgift.
 

Vd vill inte kommentera stämningen

Christian Eriksson vd på Trademax skriver i ett mejl till GP att de "följer de rekommenderade priser som våra leverantörer tillhandahåller oss" och senare i mejlet: "jämförelser mot rekommenderade priser anser vi underlättar för våra kunder".  

Han vill inte kommentera stämningen i sig innan han fått direkt återkoppling från KO, men skriver vidare att "vi har en väldigt tydlig priskommunikation och verkar i en bransch (online) där fullständig transparens mellan våra priser och övriga återförsäljares priser råder".

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.