Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

KO tar telefoniföretag i örat. Arkivbild. Bild: Patrik Lundin / SvD / TT

KO stämmer bluffande telefoniföretag

Löftet var sänkt månadskostnad och gratis teknikprylar. Sen kom en jättefaktura på mellan 10 000 och 25 000 kronor. Nu stämmer Konsumentombudsmannen (KO) det Göteborgsbaserade företaget Mobile Group, senare omdöpt till Telefonihuset, och personen bakom företaget.

Enligt Konsumentverket har över 900 personer hört av sig till myndigheten med klagomål och runt ett hundratal har polisanmält.

De klagande har ungefär samma historia. Den uppringande har uppgett sig ringa från konsumentens operatör, ofta Tre, och lovat att sänka kostnaden för abonnemanget, plus en del elektronikprylar gratis.

– Vi ser väldigt allvarligt på det här. Det är väldigt fult gjort och rent hänsynslöst, säger processråd Ida Nyström, som handlägger ärendet hos Konsumentombudsmannen.

Affärsmetoden går ut på att få kunden att signera ett avtal via bank-id eller en digital tjänst. Alla konsumenter Ida Nyström har varit i kontakt med uppger ungefär samma sak.

Ida Nyström, processråd som handlägger ärenden hos Konsumentombudsmannen.

– Kunden har uppfattat att den signerar ett godkännande att ändra i mobilabonnemanget, men företaget har använt signeringen som underskrift på att man har beställt de här produkterna, som de har utlovat gratis, säger hon.

Yrkar på högsta beloppet

Eftersom KO anser att det rör sig om så pass grova överträdelser och så stor omfattning har det yrkats på att domstolen omedelbart förbjuder företaget och personen bakom att fortsätta.

– Vi har också yrkat på en marknadsstörningsavgift på 2,4 miljoner kronor, vilket är det högsta beloppet, säger Ida Nyström.

Även teleoperatören Tre har polisanmält företaget och uppges ha fått drygt 1 000 kundklagomål med anledning av Mobile Group.

Troligen tar det några veckor innan domstolen fattar beslut, eftersom företaget ska få tillfälle att yttra sig.

– Jag hoppas att det går snabbt. Det här ärendet ligger i topp på antal klagomål vi har fått in, men jag vågar inte säga att det är all time high. Men det sticker definitivt ut, säger Ida Nyström.

LÄS MER: Telekområdgivarna varnar för oseriös försäljning