Klagomål på flyget har fördubblats

ANNONS
|

En ny rapport från European Consumer Centre Network visar på en uppåtgående klagomålstrend. Möjligheten att få rätt beror helt och hållet på vilket bolag du väljer att flyga med.

Problemen som kan uppstå när man ska flyga är många och man kan inte alltid lita på att få rätt. Det kan gälla försenade eller inställda avgångar, förlorat eller skadat bagage och svårigheter att boka.

Från 2006 till 2010 har antalet klagomål när det gäller flygpassagerares rättigheter mer än fördubblats inom EU och bland de som klagar mest finns svenskarna. Under 2010 var det bara fransmän och italienare som hade fler problem med sina flygresor.

ANNONS

2010 är inte något bra jämförelseår eftersom en stor andel av klagomålen som kom in härrörde direkt från problemen som uppstod efter vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott.

–Man kan säga att askmolnet efter vulkanutbrottet 2010 ställde frågorna om flygpassagerares rättigheter på sin spets, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa, som är en del av European Consumer Centre Network.

–Men även frånsett askmolnet ser vi en tydlig ökning av antalet ärenden på det här området, vilket också siffrorna för första halvåret i år vittnar om.

Rapporten visar att vissa bolag är sämre än andra på att följa lagstiftningen. Under de senaste tre åren är det flygbolag i sex länder som utmärker sig: Irland, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Nederländerna och Ungern.

2011 (jan 2011-27 okt 2011):

Lufthansa47 ärenden

Ryanair42

KLM25

Spanair27

Norwegian21

British Airways17

2010:

Ryanair: 144 ärenden, KLM: 67, Spanair: 56, Lufthansa: 55, Air France: 38, Norwegian: 24, British Airways: 21, Easyjet: 18.

Totalt antal ärenden i Sverige tidsperioden 1 januari – 27 oktober:

2009: 264

2010: 821

2011: 549

ANNONS