Resor fortsätter att vara det som konsumenterna oftast klagar på till Allmänna reklamationsnämnden, där Marcus Isgren är chef.
Resor fortsätter att vara det som konsumenterna oftast klagar på till Allmänna reklamationsnämnden, där Marcus Isgren är chef. Bild: Gabriel Liljevall/TT

Klagomål på bank har ökat mest

För sjätte året i rad är resor det som svenska konsumenter klagar mest på till Allmänna reklamationsnämnden. 4 105 ärenden registrerades under 2018. Men det som växer snabbast är klagomålen på bankerna.

ANNONS
|

Det blev ett rekordår, igen, för Allmänna reklamationsnämnden. Det har också skett en liten ökning i antalet som får rätt gentemot företaget, 43 procent 2010 jämfört med 41 procent året före.

Men det räcker inte med att ha rätt. Det är konsumenten som ska bevisa det, och då handlar det enbart om att lämna in skriftlig bevisning.

Måste reklamera först

ARN är den instans där reklamationstvister mellan privatpersoner och företag avgörs utanför domstol, vilket innebär att konsumenter som inte får igenom sina reklamationer hos företagen kan klaga hos myndigheten. 2018 var det 17 575 ärenden, jämfört med 14 363 året före, en ökning med 22 procent.

ANNONS

Besluten i Allmänna reklamationsnämnden är rekommendationer. Det innebär att det inte finns något tvång att följa dem, exempelvis att en hantverkare ska rätta till ett misstag i ett ommålat rum eller att ett resebolag ska ersätta kunden ekonomiskt när resan inte blev som man trott. Däremot riskerar företagen att hamna på tidskriften Råd & röns svarta lista om de inte följer ARN.

En del anmälningar från konsumenterna prövas inte alls. Antingen för att företagen redan kommit överens med konsumenterna. Andra avvisas för att beloppet på varan eller tjänsten är för lågt, att det är oklart vad konsumenten begär eller att det inte är en konsumenttvist utan att man köpt varan som egenföretagare.

Totalt följer sedan 79 procent av företagen nämndens beslut, där konsumenten fått helt eller delvis rätt. Den siffran är från första halvåret 2018, men det är ungefär där nivån legat de tidigare helåren.

LÄS MER:Mest problem med hantverkstjänster

Försäkringsbolagen har högst efterlevnad; de följer alltid besluten. Lägst procent återfinns i båtärendena; 42 procent av företagen gör som rekommendationen säger.

Bland reseföretagen är efterlevnaden högre än genomsnittet. Där följdes ARN:s rekommendationer i 86 av 100 fallen under 2018, vilket är två fler än under föregående år.

Fler bankbedrägerier

Bankärendena har ökat kraftigt, med 84 procent. 2017 var antalet 470 och 2018 hade den siffran stigit till 865. Marcus Isgren, ARN:s chef och ordförande, tror att det finns flera skäl.

ANNONS

– Ett kan vara att bankbedrägerierna ökar i samhället, och det blir fler tvister mellan banker och konsumenter. Ett annat att nämnden meddelade beslut i många ärenden i midsommar och att det fick stor uppmärksamhet i medierna. Att man ser att det går att få rätt mot bankerna kan ha påverkat benägenheten att anmäla, säger han.

Varför blir det fler anmälningar totalt sett? Beror det på att företagen numera måste hänvisa reklamationer som inte kan lösas med konsumenten till nämnden numera?

– Absolut.

Vilket är det vanligaste misstaget som konsumenterna gör i sina anmälningar?

– Att inte skicka med bevisning. I nästan alla ärenden ska den som påstår något bevisa det. Det räcker inte med att vara arg över vad företaget har gjort. Om det handlar om en bil kan det vara foton, en videofilm och ett verkstadsutlåtande. Den som missar det kan inte få rätt mot företaget.

Varför är reseärenden flest och ständigt växande?

– Vi reser mycket. Konsumenterna blir mer och mer medvetna om sina rättigheter. Den största ökningen är bland konsumenter som begär ersättning för försenade flyg, säger Marcus Isgren.

LÄS MER: Lurades på sexsiffrigt belopp via Facebook

Fakta: Så gör du en anmälan

Först måste du ha klagat hos företaget och inte fått igenom dina krav.

Varan eller tjänsten måste vara för privat bruk och köpt från ett företag.

Anmälan ska ha nått Allmänna reklamationsnämnden inom ett år från det att du första gången klagade till företaget.

Ditt krav ska ligga över värdegränsen 500, 1 000 eller 2 000 kronor beroende på vad det gäller. Tvister som gäller mindre belopp prövas inte av Allmänna reklamationsnämnden.

Ditt ärende kan exempelvis inte prövas om det kräver muntlig bevisning.

Företaget du anmäler ska rikta sig till den svenska marknaden eller ha tillräcklig anknytning till Sverige.

Källa: Allmänna reklamationsnämnden

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS