Klaga direkt om något är fel

Försenade flyg, snuskiga rum och stökiga hotell. Så här gör du får att få rätt mot researrangören.

ANNONS
|

Juleljusen glimmar i decembermörkret, men snart är granen utdansad i det grå och kalla januari. Kanske drömmer du dig bort till varmare breddgrader eller Alpernas pister under sportlovet.

Men vad gäller om resan inte blir som du tänkt dig? Om rummet luktar mögel eller de utlovade badbussarna inte finns?

Först och främst måste du klaga så fort som möjligt. Det säger Stefan Larsson, ansvarig för reseavdelningen på Allmänna reklamationsnämnden.

- Man måste ge motparten en möjlighet att åtgärda felen på plats, säger Stefan Larsson.

Och det räcker inte att klaga i hotellreceptionen. Det är den du köpt resan av som är din motpart.

ANNONS

- Hotellet är bara en underleverantör och har inget avtal med dig. Det är researrangören du har ett avtal med, och de har enligt Paketreselagen ett totalansvar för tjänsterna som ingår i resan, säger Stefan Larsson.

Ofta löser arrangören problemen på plats, visar de ARN-beslut som vi läst igenom. Resenärerna får nya rum, erbjuds flytt till andra hotell eller kompenseras med till exempel värdecheckar för restaurangbesök eller aktiviteter.

Men många klagomål hamnar ändå som ärenden på ARN:s bord. Då är det upp till resenären att bevisa att han eller hon inte fått vad som avtalats.

- Det är alltid den som påstår att något är fel som ska bevisa att det är ett fel, säger Stefan Larsson.

Paketresor skyddas av särskild lagstiftning, men det är ändå svårt att få rätt om man är missnöjd. Av 684 ärenden som avgjorts i ARN sedan 1 januari 2014 fick konsumenterna avslag i drygt två tredjedelar av ärendena, 468 stycken.

Bland de beslut som vi tittat på finns gott om fall där fel inte har kunnat bevisas. Där finns också fall där fel visserligen bevisats, men där ARN bedömer att resenären redan kompenserats och avslår ytterligare krav.

ANNONS

Det händer också att missnöjda resenärer hävdar att de klagat på plats, medan arrangören hävdar motsatsen.

- Som resenär måste man också kunna bevisa att man klagat på plats. Och när ord står mot ord kan man ju inte det, säger Stefan Larsson.

Med paketresa menas enligt lagen att en arrangör marknadsfört och sålt en kombination av tjänster, som till exempel flyg tillsammans med hotell eller annan tjänst. Men som vi berättade i december förra året finns ett EU-beslut om att stärka resenärernas skydd då vi plockar ihop en resa på egen hand på nätet.

- Definitionen av vad som är en paketresa vidgas för att bättre motsvara hur konsumenterna bokar sina resor i dag, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Enligt de nya reglerna behöver inte resan vara köpt som ett paket, utan det räcker med att dess olika delar köpts inom 24 timmar och via länkar som hänger ihop.

- Som resenär ska man också få information om att det är en paketresa man köpt, säger Maja Lindstrand.

Regeringens utredare föreslår i sitt delbetänkande att de nya reglerna införs den 1 juli 2018.

Ravefestival på stranden

  1. Familjen köpte en resa till Mexiko av Ving. När de kom fram till hotellet märkte de att det luktade mögel och avlopp på rummet, och varmvatten saknades i duschen. På resans tredje dag började en ravefestival på stranden, och det gick inte att vistas på hotellområdet dagtid eller få en blund i ögonen på nätterna. Familjen fick byta hotell, mot betalning. Anmälaren kräver mellanskillnaden och halva reskostnaden tillbaka, totalt 32000 kronor.
  2. Ving menar att resenärer som inte vill störas av musikfestivaler bör undersöka när dessa pågår. Information om den aktuella festivalen fanns på företagets hemsida. Ving hävdar också att problemen med varmvattnet inte uppmärksammades förrän familjen bytt hotell, och att inga invändningar gjordes på plats mot kostnaden för hotellbytet. Ving har erbjudit familjen 3200 kronor som kompensation för problemen.
  3. ARN konstaterar att information om festivalen funnits på Vings hemsida, och att anmälaren därmed inte kunnat bevisa något fel. När det gäller problemen med varmvattnet konstaterar nämnden att anmälaren inte kunnat bevisa vare sig fel eller att klagomålen framförts på plats. Nämnden avslår kraven.
ANNONS