Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Kassen kassako för butiker

Handeln tjänar storkovan på bärkassarna. Vinstmarginalen är mycket större än på andra varor.
Försäljningen av kassar beräknas omsätta över en miljard kronor per år i Sverige. Mer än hälften uppskattas vara ren vinst.
Statliga Systembolaget är en av de få butikskedjor som öppet redovisar sina siffror.
- Vi säljer 70 miljoner bärkassar per år. Inköpspriset är cirka 25 öre exklusive moms, berättar presschefen Björn Rydberg.
För kunden kostar kassen en krona. Om man tar bort momsen, som är 20 öre, kvarstår en bruttomarginal på 55 öre per styck.
- Men allt är inte vinst. Vi har kostnader för transport och hantering och dessutom ett stort svinn, framhåller Rydberg.
Har ni samma marginal på andra varor?
- Nej, den är väsentligt lägre på andra produkter. Men vi gör en mindre vinst på bärkassarna än handeln i övrigt där de tar 1:50 per kasse, säger Björn Rydberg.
De kassar som säljs i mataffärer beräknas kosta runt 35 öre i inköp. Det innebär att bruttomarginalen ligger på 85 öre, när momsen är borträknad - mer än hälften av det totala priset.
Kenneth Wall, presschef på Axfoodkoncernen som äger kedjorna Hemköp och Willys, vill inte kommentera de exakta inköpspriserna.
- Men det är inget att hymla om att vi har bra marginaler på kassarna, säger han.
Hur kommer det sig att ni tar betalt medan de flesta fackbutiker inte gör det?
- Deras marginaler på andra varor är mycket högre. Om vi skulle ha gratis kassar skulle vi få höja priserna på andra varor, säger Wall.
Varför är priset på plastkassen just 1:50?
- Det är svårt att säga exakt. Men om vi vill ha samma lönsamhet med ett lägre pris, då får vi lägga den kostnaden någon annanstans.
Axfood säljer 120 miljoner plastkassar och 23 miljoner papperskassar per år, till ett sammanlagt pris av 226 miljoner kronor. Bärkassarna utgör cirka en procent av den totala försäljningen.
Axfoods marknadsandel är, enligt en sammanställning från tidningen Icanyheter, drygt 13 procent. Om de andra matkedjorna säljer relativt sett lika många kassar blir den totala försäljningen i dagligvaruhandeln 900 miljoner plastkassar och 170 miljoner papperskassar. Den totala försäljningssumman blir enligt denna kalkyl cirka 1,6 miljarder kronor.
Till detta ska läggas de kassar som säljs hos bland annat Ikea och Systembolaget.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.