Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Fiberkabel på rulle. Bild: Anders Hofgren

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kan ha rätt att avbeställa fiber utan kostnad enligt ARN

Att vänta 24 månader eller längre är inte oskäligt enligt Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Däremot kan kunder ha rätt att avbeställa installationen utan kostnad om det tar för lång tid.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har avgjort två ärenden där konsumenter har fått vänta längre än avtalade 24 månader för att få sin fiberanslutning. Båda ärendena har handlat om samma leverantör.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

ARN kom fram till att villkor om en leveranstid på 24 månader inte är oskäligt. Att få avbeställa installationen om den tar för lång tid är däremot beroende av om leverantören har utfört något väsentligt arbete eller inte.

Utökad nämnd

Beslutet om avtalstid fattades med ett ARN i så kallad utökad sammansättning, vilket innebar att myndighetens ordförande och vice ordförande, en extern ordförande samt fyra andra ledamöter deltog. Detta kan göras om det är ett ärende av särskild betydelse.

Nämnden kom fram till att det inte kan ses som oskäligt med en leveranstid på 24 månader.

Marcus Isgren, ordförande och chef för Allmänna reklamationsnämnden.. Bild: Gabriel Liljevall

– Vi har bland annat tittat på svensk avtalslag och EU-rätten när vi gjort vår bedömning. Att installera fiber är en komplex och komplicerad process, som till exempel kräver att leverantören skaffar tillstånd från flera olika markägare och en hel del annat som tar tid, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN.

LÄS OCKSÅ: Grävde ner kabeln själv när leverantören dröjde

ARN prövade även om kunderna hade rätt att häva avtalet, då fiberanslutningen inte var klar efter 24 månader.

Kan vara kostnadsfritt

– Om kunderna kunnat bevisa att förseningen var av väsentlig betydelse för dem hade de fått säga upp avtalet utan att betala något. Nu fick vi titta på om företaget hade rätt att ta ut en avbeställningsavgift och om den i så fall var skälig, säger Marcus Isgren.

LÄS OCKSÅ: Så undviker du problem vid fiberanslutning

I det ena fallet fick kunden betala 6 900 kronor, eftersom företaget kunde bevisa att det utförts en hel del arbete innan avbeställningen gjordes. I det andra fallet fick konsumenten avbeställa utan kostnad, eftersom företaget inte kunde bevisa att något arbete utförts.

– Här gäller det för företaget att visa att de utfört arbete. I det här fallet hade de inte sagt att de utfört något arbete alls, de hade alltså inte svarat nämnden ordentligt, säger Marcus Isgren.

Han säger också att de här besluten inte per automatik betyder att det räcker för företaget att ha utfört arbete för att få ta ut avbeställningsavgift.

– Nej, det måste prövas hur mycket arbete som utförts och därmed också vad som är skäligt att kräva i avgift, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.