Missnöjd. Jimmy Hallgren köpte en båt av Knape Marin AB. Men efter några månader havererade motorn och Hallgren åkte på sitt livs ekonomiska smäll.
Missnöjd. Jimmy Hallgren köpte en båt av Knape Marin AB. Men efter några månader havererade motorn och Hallgren åkte på sitt livs ekonomiska smäll.

Jimmy åkte på rejäl smäll

ANNONS
|

Snickaren Jimmy Hallgren berättar att för honom och hustrun Carina har båtar varit det stora fritidsintresse. De har haft ett par snipor och under 13 år var en Maxi 84 deras familjebåt.

- Men vi ville då ha en något större segelbåt och började leta på nätet, berättar Jimmy Hallgren. Hos Knape marin AB hittade de i januari 2004 ett lämpligt objekt, en segelbåt av typen Wauquiz Chance 37 från 1972. Den såldes av en privatperson i Västerås, men förmedlades av Knape marin.

Hallgren och en kamrat åkte upp till Västerås för att titta på båten och begärde att den skulle besiktigas. Knape anlitade då besiktningsman William Bekking som i sitt protokoll konstaterade att det fanns vissa småfel men att motorn var okej, berättar Hallgren, som säger att han även av förra ägaren fick beskedet att motorn några år tidigare renoverats för 23 000 kronor.

ANNONS

Efter lite köpslående hade båten bytt ägare för 370 000 kronor och i juni körde Hallgren hem den via Göta kanal. Den 5 juli var det dags för första semesterseglatsen till Läsö. Men efter tre timmar började motorn gå ojämnt och vid Kummelbank avbröts resan. För segel tog de sig tillbaka till Tångudden.

Hallgren berättar att en verkstad undersökte motorn. En packning visade sig läcka och motorn var för övrigt utsliten och inte lönt att reparera.

- När jag första gången kom i kontakt med Knape marin var de väldigt proffsiga, men när jag sedan kom tillbaka efter att motorn gått sönder ville de inte veta av mig, säger Jimmy Hallgren och berättar hur han gång på gång hörde av sig men ingenting hände. Så småningom köpte Hallgrens en begagnad motor för 16 000 kronor och med arbetskostnad gick bytet på 32 000 kronor.

Eftersom Knape marin inte ville ta på sig någon skuld för det inträffade såg Hallgrens ingen annan råd än att stämma företaget och den förre båtägaren. Genom Svenska kryssarklubben fick han kontakt med juristen Johan Westman, som även fungerar som klubbens rådgivare.

Det blev en långdragen process med mycket skriftväxling och för ett par månader sedan kom domen som gick Hallgrens emot.

ANNONS

Tingsrätten konstaterade att visserligen stod det i beskrivningen att motorn var sötvattenskyld fast den egentligen var direktkyld men att det inte kunde ha någon avgörande betydelse.

Vidare noterades att Hallgrens ord om att han inte fått besked om att motorn kunde vara i dåligt skick stod mot förre ägarens och besiktningsmannen Bekking som försäkrade att de muntligen upplyst om detta. Tingsrättens slutkläm var att motorn var gammal och att köpet var ett risktagande.

- Hade jag fått ett enda ord om att motorn kunde vara dålig så hade jag aldrig köpt båten, säger Jimmy Hallgren.

- Jag var så säker på att vinna efter att ha lusläst konsumentköpslagen, berättar Hallgren.

Hans ombud Johan Westman berättar att han har tio års erfarenhet av processer som gäller båtar och att han blev chockad över domen.

- Tingsrätten resonemang om att köparen får räkna med sånt här är riktigt om det handlar om köplagen. Den gäller mellan två privatpersoner och då är det lite grisen i säcken.

- Men här ska konsumentköplagen gälla, och som domstolen dömt är ju inte konsumenten skyddsvärd för fem öre, säger Johan Westman, som tillägger att han har full förståelse för att Hallgrens inte vågar överklaga till hovrätten.

ANNONS

- Jag tycker det här är djupt tragiskt för jag anser att de blivit toklurade, säger Westman.

Jimmy Hallgren har räknat ut att kostnaderna för rättegången är 262 000 kronor.

- Det här är något fruktansvärt. Vi har tagit banklån för att klara detta. Nu känns det inte som om det finns någon glädje med båten och jag vet inte om vi har råd att behålla den, säger Jimmy Hallgren.

Bo Knape säger så här om ärendet:

- Vi beklagar att de fått problem. Men vi försökte få med säljaren för att finna en lösning. Han avvisade dock allting och ansåg inte att motorn hade några fel. Och som mäklare går vi inte in när säljaren säger nej. Då får man gå till ARN, alternativt till tingsrätt.

Westmans bedömning att Hallgrens blivit lurade kommenterar Knape så här:

- Vi tycker att Johan Westman har lurat Hallgrens att dra igång detta. Han drog igång en historia som vi tyckte var fel, säger Bo Knape.

ANNONS