Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

I topp bland klagomålen från konsumenter till Konsumentverket för 2020 är inställda och försenade flyg. Paketresor kommer på fjärde plats. Bild: Jeff Roberson
I topp bland klagomålen från konsumenter till Konsumentverket för 2020 är inställda och försenade flyg. Paketresor kommer på fjärde plats. Bild: Jeff Roberson

Inställt flyg största konsumentproblemet under pandemin

Pandemin gav konsumenterna dubbelt så många problem med inställda flygresor som föregående år. Det är därmed det vanligaste klagomålet till Konsumentverket under 2020.

Coronapandemin gjorde att problem med bland annat inställda eller försenade flyg seglade upp som det vanligaste konsumentklagomålet under 2020. Det visar en sammanställning från Konsumentverket.

– Många konsumenter har bland annat drabbats av utebliven återbetalning för inställda flyg, haft svårt att komma i kontakt med resebyråer och känt sig frustrerade över hur de har behandlats av reseföretagen, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Rekordantal konsumenter klagar på företagen

Under normala år brukar konsumenternas vanligaste klagomål handla om köp av begagnad bil eller hantverkstjänster. Så har det sett ut sedan Konsumentverket började att sammanställa klagomålen till kommunernas konsumentvägledning och Konsumentverkets egen upplysningstjänst Hallå konsument.

Försenade flygresor och utebliven betalning

Restriktionerna under den rådande coronapandemin har nu lett till att det vanligaste klagomålet istället har rubriken flygresor. Och då handlar det framförallt om försenad eller utebliven återbetalning för flygresor som aldrig blev av.

Av totalt 122 000 klagomål så handlade dryga 9 procent om flyg, vilket är mer än en fördubbling jämfört med 2019.

Men det är inte bara flygresor som konsumenterna har haft problem med under den rådande pandemin. Av det totala antalet klagomål under fjolåret var närmare en sjättedel coronarelaterade. Det har bland annat handlat om paketresor och evenemang som ställts in, hotellbokningar som har gått om intet och problem med resebyråer.

Topp fem klagomål på varor och tjänster

Statistik från kommunernas konsumentvägledning och Hallå konsument:

  1. Flyg (9,3%)
  2. Begagnad bil (8,6%)
  3. Hantverkstjänst 6,8%)
  4. Paketresa 5,7%)
  5. Möbler/Husgeråd/Inredning (4,5%)

Totalt antal klagomål: 122 300

Källa: Konsumentverket

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.