Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Konsument Göteborg uppmanar konsumenterna att alltid skaffa ett skriftligt avtal när man beställer en hantverkstjänst. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hantverkare största bekymret för konsumenterna

Bostadsbranschen orsakar mest problem för göteborgska konsumenter. Under 2018 handlade mer än var tionde kontakt med Konsument Göteborg om just hantverkare. Men som vanligt hamnar de stora elektronik- och telekomföretagen överst på klagotoppen och klagomålen blir fler och fler.

För första gången sedan den nationella tjänsten Hallå Konsument startades ökar återigen antalet klagomål och förfrågningar hos Konsument Göteborg. Under 2018 ökade kontakterna från konsumenter med nästan elva procent till 6 055 kontakter, från 5 466 föregående år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

För Konsument Göteborg är det ett bevis på att fler konsumenter kan få hjälp.

– Antalet konsumentproblem har ju inte minskat. Näthandeln ökar och handeln ökar. Rent statistiskt borde det vara fler fall där det inte går som det ska, säger konsumentrådgivare Louise Ek.

Repris från förra året

Bland tjänsterna är det en repris från föregående år. Det är hantverkare som flest hör av sig om. Konsumentrådgivarna hade totalt 649 kontakter med konsumenter om svårigheter med reparationer och annat i bostäderna, varav 529 var klagomål och resten frågor.

Konsument Göteborg uppmanar konsumenterna att alltid skaffa ett skriftligt avtal. Konsumentverket har nyligen uppdaterat hantverkarformuläret som från början tagits fram i samarbete med Villaägarnas Riksförbund och Sveriges Byggindustrier. Detta kan användas vid anbud och avtalsskrivning när konsumenten köper en reparationstjänst, om- eller tillbyggnad, från exempelvis en snickare eller golvläggare. Allt för att veta exakt vad man kommit överens om.

Fler topplistor

Medan hantverkarna är etta bland tjänsterna, är det köp av begagnad bil som är etta på den enskilda vara som orsakat mest problem. 314 ärenden, varav 256 klagomål.

En bilfirma förekommer på ”klagotoppen” medan hantverkarna som är många små enskilda företag inte gör det. På värstinglistan byter de stora elektronikföretagen och telekombolagen oftast bara plats med varandra från ett år till ett annat.

LÄS MER: Allt fler klagar på bankerna

Trion som ligger överst på klagotoppen med de enskilda företagen för året 2018 är Comhem, Telia och Mediamarkt. Alltså de bolag som flest konsumenter behövt hjälp med. Antingen bara med att få svar på en fråga, eller stöd för att framföra klagomål. Exempelvis genom att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Konsumentrådgivare Louise Ek.. Bild: Anna von Brömssen

– Prylar blir allt mer komplicerade och tekniken allt svårare att förstå. Nu behöver man ju i princip en tekniker till hjälp för att installera en ny tv-apparat, konstaterar Louise Ek.

Ett bevis för det är ett av de tjänsteområden som ökat mest: bilreparationer. Ökningen är nästan 39 procent från föregående år.

Den ökningen har konsumentrådgivaren Louise Ek reagerat på, liksom resten av ”konsumentvärlden”, som hon säger.

LÄS MER: Ny varudeklaration för begagnad bil

– Vi brottas med det här, eftersom vi inte kan säga om verkstäderna har gjort rätt, eller fel. Vad man kan säga är att de inte lyckas kommunicera sitt arbetssätt till konsumenterna. En stor del av ärendena kan bero på det, säger Louise Ek.

Behöver inte ha gjort fel

Att arbeta stegvis är fackmannamässigt för bilverkstäder och därmed ett korrekt tillvägagångssätt. Klagomålen till Konsument Göteborg behöver sålunda inte betyda att företagen har gjort fel gentemot den enskilda konsumenten.

– Problemet är att fel kan dölja andra fel. En lampa lyser, verkstaden byter en komponent, men det är inte säkert att felet ligger där och därmed är åtgärdat. Ett fel kan bli jättedyrt att laga, om verkstaden hittar det först på femte försöket.

Samtidigt skulle det ha blivit dyrare för konsumenten att göra hela felsökningen från början. Förhoppningen är ju att felet kan avhjälpas tidigt.

– Det är ett område som är i det närmaste omöjligt för en konsument att förstå sig på med den tekniska utvecklingen av bilar. Det är svårt att både förstå och förklara felsökningsprocessen och det är ett område som kostar mycket pengar, konstaterar Louise Ek.

Fakta: Klagotoppen

1. Comhem (51 klagomål och frågor)

2. Telia (47)

3. Mediamarkt (39)

4. Elgiganten (38)

5. Telenor (33)

6. Hedin Bil (32)

7. Förebygg Norden (25)

8. Tre (23)

9-10. Mio (22) och Tele 2 (22)

Topp fem varor

1. Begagnad bil (314)

2. Möbler, husgeråd, inredning (308)

3. Dator, telefon, spelkonsol (208)

4. Kläder (115)

5. Ny bil (87)

Topp fem tjänster

1. Hantverkstjänst (649)

2. Mobiltelefoni (186)

3. Bilreparation (165)

4. Internet, fiber (157)

5. Flyg (124)

Antal registrerade klagomål och förfrågningar till Konsument Göteborg från konsumenter i Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö under 2018. Det behöver inte betyda att företagen har gjort något fel. Statistiken går från 21 december 2017 till 20 december 2018.

Källa: Konsument Göteborg

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.