Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Han fick tre resor inställda på grund av coronaviruset

Först ställdes resan till Italien in. Sedan stängdes skidanläggningen i Norge. Påskresan till Danmark flyttas nu fram till provisoriska datum.
– Det handlar om mycket pengar som jag ser som förlorade, för även om jag får rätt i Allmänna reklamationsnämnden kommer konkurserna att stå som spön i backen, konstaterar Peter Lundberg.

Paketreselagen som är till för att skydda konsumenternas rättigheter har enligt Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen satts ur spel och efter att utrikesdepartementet, UD, i lördags gick ut och avrådde från alla resor uppmanade SRF alla sina medlemmar att inte betala tillbaka pengar till resenärer, vars resor ställs in eller avbokas.

Det har Peter Lundberg fått känna av.

LÄS MER: SRF: Återbetala inte pengar till resenärerna

Den 27 mars var tanken att han skulle åka på en skidresa med buss till Madonna di Campiglio. Det var en grupp på 25 personer och en bekant som administrerade anmälan och anmälningsavgiften på 1 000 kronor per person.

– Här var det researrangören som ställde in resan efter att resenärer hört av sig och varit oroliga.

Peter Lundberg har mejlat flera gånger för att få tillbaka sin tusenlapp med hänvisning till paketreselagen och sagt att han annars anmäler företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och fått svaret "Vi saknar bokning och inbetalning från er personligen". Och "För korrekt behandling föreslår vi att ni tar kontakt med ARN".

Peter Lundberg fick tre resor inställda på grund av coronaviruset. Nu är det bara hans och systerns familjers resa till Lalandia i Danmark som kanske kan bli av senare. Bild: Mia Höglund

– Det är som om vi ska vara glada att slippa betala resterande 7 500 kronor, konstaterar Peter Lundberg.

Louise Ek är konsumentrådgivare på Konsument Göteborg och förklarar att något slags bevisning på att inbetalningen skett om så av en annan person finns ju. Det är mer en bevisfråga och han har fortfarande rätt till sina pengar:

– Här är det researrangören som ställt in resan och då har konsumenterna rätt att få tillbaka det de har betalat för den. Paketreselagen säger att det ska ske utan dröjsmål och senast inom 14 dagar.

När GP kontaktar Carlund Buss kommer först beskedet att företaget ska invänta ARN:s rekommendation och knappt en halvtimme senare mejlas informationen att pengarna har återbetalats till Peter Lundberg.

– Hoppas nu också att de andra resenärerna får tillbaka sina pengar, svarar han på ett sms när han får veta detta.

Norge kändes säkrare

När Italien inte blev av bokade Peter Lundberg i stället en ny skidresa med ett annat företag, med avresedag den 29 mars. Då till Hemsedal i Norge eftersom det kändes säkrare med tanke på det nya coronaviruset. Det fanns plats på den resa till Hemsedal som grannen Jenny Magnusson hade bokat för sig och sina bröder och nu skulle hela Peters familj med två vuxna och tre barn också med. Kostnaden de skulle dela på var 14 717 kronor.

Anläggningen stängdes i lördags och samma dag avrådde UD från utlandsresor. Dagen därpå avbokade familjerna resan.

– Inte i vår vildaste fantasi hade vi kunnat föreställa oss att det inte skulle gå att åka till Norge, säger Jenny Magnusson.

Utifrån ett juridiskt perspektiv är detta ett "klockrent fall", enligt Louise Ek:

– Paketreselagen gäller och de ska ha tillbaka sina pengar under förutsättning att anläggning och gräns stängdes. Punkt slut.

Researrangören JT Alpinresor har hänvisat till SRF:s rekommendation till sina medlemsföretag att inte återbetala för paketresor efter UD:s avrådan till utlandsresor.

– Det finns ingen juridisk grund för SRF:s rekommendation, säger Louise Ek.

Till GP svarar Marie Anderstedt på resebyrån per e-post liksom hon gjort till Peter Lundbergs granne: "Vi har inte nekat till återbetalning utan har önskat om tålamod och bett om att få återkomma med mer information."

– Vem vågar boka resor efter det här, undrar Jenny Magnusson.

Och Peter Lundberg:

– Ska vi konsumenter stå för researrangörernas förluster? Det känns konstigt.

Påskresa med upplevelse

Den tredje resan var planerad med god framförhållning till skärtorsdagen över påskhelgen med bil till Lalandia semestercenter i Danmark. Kostnaden för den, 5 077 kronor för familjen, ser han ännu inte som förlorad.

– Jag har fått fem mejl hittills där Lalandia beklagar och ger tydlig information.

Lalandia vill senarelägga familjens resa som inte är möjlig med stängd gräns och flyttar nu fram den till slumpvisa datum som de kan ändra.

Peter Lundbergs familj skulle åka med systerns familj och det är svårt att få ihop dagar som passar alla. Hittills har de inte krävt att få pengarna tillbaka.

En paketreselag finns i alla EU:s medlemsländer och de implementerade lagarna utgår från samma direktiv. Det säger att konsumenterna ska kunna avboka och få full återbetalning vid större förändringar i resan, exempelvis om det råder extraordinära omständigheter på resmålet eller i dess nära anslutning, enligt Konsument Europa.

Länderna kan utöver direktivet ha olika generös lagstiftning.

Uppdatering: Även JT Alpin återbetalar, fick Peter Lundberg besked om på måndagen. Senare efter att ha krävt återbetalning från Lalandia fick han besked om att han endast hade rätt till presentkort, men efter att ha hållit fast vid sitt krav fick han även där pengarna tillbaka.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.