Hård kritik mot Arlas "hälsomjölk"

ANNONS
|

Arlas mjölkpaket är en del av folkhemmet. Sedan 70-talet förmedlar de nyttiga, icke-kommersiella budskap till barn och unga: träningstips, fakta om barns rättigheter, information om förnybar energi.

Nu visar mejerijätten ett nytt ansikte. Produktserien Arla wellness, som lanserades i höstas, töjer lagens regler till det yttersta. Det anser i alla fall Louise Ungerth, chef för konsument- och miljöfrågor på Konsumentföreningen Stockholm.

- Det blir lite vilda västern, säger hon.

Hennes kritik gäller Arlas påståenden om dryckernas hälsoeffekter. De har namn som "Bone health – för starka ben", "Immune – för ditt immunsystem" och "Balance – håller magen i balans". Innehållet är vanlig mjölk eller yoghurt spetsad med lite extra näringsämnen, bland annat kalcium och D-vitamin.

ANNONS

Visst är ämnena nyttiga, men de finns redan i lägre doser i vanlig mjölk. Vissa wellness-drycker innehåller även C-vitamin – i och för sig nyttigt, men ytterst få svenskar lider brist på det.

De nya dryckerna är betydligt dyrare än vanlig mjölk. "Hälsomjölken" kostade 13:50 litern i den butik vi besökte.

Vilseledande

Louise Ungerth har anmält Arlas marknadsföring. Hon menar att företaget försöker utnyttja den osäkerhet som finns när EU inför nya reklamlagar (se faktaruta).

- Arla tar en rövare och prövar var gränsen går för hälsopåståenden. Det är en ganska kraftig sak att säga om ett livsmedel att det skulle hjälpa immunsystemet, bara för att man har petat i några vitaminer. Det undrar jag om det finns vetenskapliga belägg för och vill ha det prövat, säger Louise Ungerth.

Anmälan ligger hos miljöförvaltningen i Stockholm, eftersom Arla har sitt svenska kontor där. Förvaltningen har också reagerat på de nya dryckerna.

- De fördelar man hävdar att de här produkterna har skiljer sig inte från mjölk generellt, säger livsmedelsinspektör Andreas Berg Mörén.

Enligt miljöförvaltningens utredning är flera påståendena om de nya produkterna vilseledande, bland annat uttrycket "miljarder goda bakterier" eftersom det helt enkelt saknas godkända hälsopåståenden om de bakterier som används.

ANNONS

Arlas PR-chef hänvisar till företagets hälsokommunikatör Annika Strömberg. Hon anser att Arla följer lagstiftningen.

- Det finns utrymme för en flexibel ordalydelse i de påståenden vi använder.

Testar ni gränserna?

- Vi anser att vi anpassar de godkända påståendena på ett sätt som är lättare för den genomsnittliga konsumenten att förstå. Vi ser det som ett konsumentanpassat språk.

Är det rimligt att slå på stora reklamtrumman, med påståenden om immunförsvar och benhälsa, när skillnaden gentemot vanlig mjölk är så pass liten?

- Ja, det får man väl bedöma själv. Vi anser att produkterna har sådana egenskaper att vi kan säga det här. Sedan blir det lite konstigt för lagstiftningen är sådan att vi inte får säga något om de probiotiska bakterier som också ingår i flera av produkterna, svarar Annika Strömberg.

Vad säger då näringsexperterna?

Frode Slinde, legitimerad dietist och docent på avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition vid Sahlgrenska akademin, har tittat på bland annat mjölken Bone Health. Den innehåller 160 milligram kalcium per 100 gram. Köper du vanlig, billigare mjölk får du 120 milligram.

- En portion mjölk beräknas till 250 gram och skillnaden i kalciumintag blir då 100 milligram. Det motsvarar 12 procent av det rekommenderade dagliga intaget, noterar Frode Slinde.

ANNONS

Flera av Wellness-produkterna har mer D-vitamin än vanlig lätt- eller mellanmjölk, där 0,45 mikrogram per 100 gram är tillsatt. Standardmjölk innehåller naturligt vitamin D.

- Vi har svårt att hitta bra källor till D-vitamin. Här har man lagt till lite extra, vilket kan vara ett bra sätt att få i sig vitaminet. Men jag antar att den är dyrare än vanlig mjölk? Ur D-vitaminsynpunkt spelar det ingen roll om du dricker det eller äter en tablett, säger Frode Slinde.

Arla wellness är inte de enda varor som säljs med argument av denna typ. Andra exempel är Rynkebys juice God morgon bifido friendly bacteria culture, Valios Profeel proteinyoghurt och Arlas mjölk med extra protein.

- Proteiner har vi i alla fall inga problem att få i oss tillräckligt av via den vanliga kosten. Mjölk är naturligt rik på dem. Här har Arla förstärkt med upp till 40 procent mer protein och varför de skulle göra det förstår inte jag, säger Frode Slinde.

Reglerna för vad som får sägas om en matprodukt är stränga. Påståendena måste granskas av EU:s myndighet för livsmedelssäkerhet, Efsa. Hittills har 220 hälsopåståenden godkänts. Samtidigt har 2600 andra hälsoargument underkänts. De får inte förekomma i reklam eller i märkning efter den 13 december i år.

Några av de påståenden som är godkända efter EU:s granskning:

Vitamin D kan ge effekter som kan kopplas till immunsystemet.

Fibern guargummi bidrar till normala kolesterolvärden.

Om omega 3: Källa till omega 3-fettsyror, högt innehåll av omega-3-fettsyror, högt innehåll av enkelomättat fett, högt innehåll av fleromättat fett samt högt innehåll av omättat fett.

Under 2013 kommer Livsmedelsverket tillsammans med kommuner att inleda en fördjupad kontroll av hälsopåståenden.

ANNONS