Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Härryda får för andra året i rad utmärkelsen bästa konsumentkommun. Bild: Lisa Henricson
Härryda får för andra året i rad utmärkelsen bästa konsumentkommun. Bild: Lisa Henricson

Härryda i konsumenttoppen – Göteborg bästa storstad

Härryda behåller sin förstaplacering i den stora granskningen av landets konsumentvägledningar och andra tjänster. Hög servicenivå både där och i Göteborg som klättrar upp till fjärde plats, enligt bedömningen.

Granskningen av landets kommuners konsumentvägledning har gjorts av konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter och konsumenttidningen Råd & Rön.

De har tillsammans för andra året i rad rankat landets alla 290 kommuner utifrån fyra kriterier: i vilken mån de erbjuder sina invånare konsumentvägledning respektive budget- och skuldrådgivning, samt hur bra kommunerna är på livsmedelskontroll och hur lätt det är att få tag på kontanter.

Varför granskar ni kommunerna ur konsumentperspektiv?

– För att det ska bli lättare för konsumenterna att jämföra hur kommunerna ställer upp på sina invånare. Det är väldigt stora skillnader och vi tycker inte att det ska vara så. Vi vill framhålla de goda exemplen och att det går att göra mycket mer för relativt små medel, säger Jan Bertoft som är generalsekreterare i Sveriges Konsumenter.

Jan Bertoft, generalsekreterare i Sveriges Konsumenter. Bild: Pressbild
Jan Bertoft, generalsekreterare i Sveriges Konsumenter. Bild: Pressbild

Högst betyg får alltså, precis som förra året, Härryda. Kommunen får höga betyg både när det gäller omfattningen av konsumentvägledning i kommunen och den korta väntetiden för den som behöver budget- och skuldrådgivning. Sammanlagt får kommunen 89 av 100 i betyg, vilket till och med är snäppet bättre än förra året.

Göteborg får betyget 83 av 100 möjliga.

– Det är glädjande att det finns kommuner som Härryda och Göteborg som satsar och har kontinuitet, långsiktigt, och att invånarna känner sig trygga och vet vart de ska vända sig om de hamnar i en knipa.

Ändå är det en negativ trend i landet, med konsumentvägledning i allt färre kommuner. Sedan 2019 har ytterligare 18 kommuner slutat att erbjuda invånarna konsumentvägledning, visar årets granskning. Det betyder att 30 procent av kommunerna 2020 saknar konsumentvägledning mot föregående års 24 procent.

– Ytterligare en tredjedel har dessutom en väldigt liten konsumentvägledning. Särskilt i dessa tider när vi går in i en lågkonjunktur är det både kortsiktig och okunnigt. Det kan straffa sig med ökande kostnader för försörjningsstöd längre fram. Och självfallet ökar lidandet i familjer som drabbas, inte bara ekonomiskt utan också hälsomässigt, säger Jan Bertoft.

LÄS MER: Rekordmånga bilverkstäder hamnar på svarta listan

LÄS MER: Rostskyddsgarantin i princip värdelös visar granskning

Budgetrådgivning är en tjänst som kan löna sig på sikt, enligt honom. Överskuldsättningen är svår att säga exakt vad den hamnar på i kostnader för samhället, men uppskattas till 30-50 miljarder kronor per år. Och konsumenternas misslyckade köp kostar dem lika mycket årligen.

– En del av dessa kostnaderna för misslyckade köp drabbar samhället också, eftersom medborgare riskerar att hamna i överskuldsättning och det kommer att bli allvarligare i en lågkonjunktur. En bra kommun ger även förebyggande hjälp till de utsatta grupperna, vilket lönar sig i längden.

Och till sist något positivt:

– Det finns glädjande nog även kommuner som återinför konsumentvägledning, säger Jan Bertoft på Sveriges konsumenter.

Fem i topp

1. Härryda

2. Lindesberg

3. Gnosjö

4. Göteborg

5. Nässjö

Bland övriga:

18. Partille

25. Lerum

29. Mölndal

118. Ale

120. Kungsbacka

217. Alingsås

218. Kungälv

Hela topplistan finns på Råd & Rön.

Så gjordes granskningen

Uppgifter om varje kommun har samlats in via rapporter från Konsumentverket (Läget i landet – KVL 2020 och Läget i landet – BUS 2020), Länsstyrelserna (Bevakning av grundläggande betaltjänster 2019) och Livsmedelsverket (Sveriges livsmedelskontroll 2018).

Betyget har sammanställts utifrån en viktningsmetod, där delbetygen getts olika vikt: Konsumentvägledning 40 procent, budget- och skuldrådgivning 30 procent, livsmedelskontroll 20 procent och kontanttillgång 10 procent.

Källa: Råd & Rön

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.