Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Dolda fel som upptäcks efter köp är vanligt bland motorärendena, där företagen inte följt besluten i Allmänna reklamationsnämnden. Bild: Bild: TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Här är företagen på svarta listan

Råd & Rön varnar på sin svarta lista för företag som missköter sina reklamationer. De företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut hamnar på på listan som nu innehåller ytterligare 134 företag.

Två gånger per år uppdaterar konsumenttidningen Råd & Rön sin svarta lista. I och med uppdateringen lades ytterligare 134 nya företag till listan, från avgöranden som avgjordes av Allmänna reklamationsnämnden under första halvåret 2018.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De flesta av de nya företagen tillhör kategorin motor. Det är 49 ärenden som ofta handlar om bilköp, där dolda fel upptäckts efter köpet.

Precis som i statistiken för Konsument Göteborg, dit medborgarna vänder sig för att få hjälp, är också tvister med hantverkare vanliga. I denna kategori på svarta listan finns nu 27 nya företag.

Flera flygbolag som inte följer rekommendationerna i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har många ärenden på listan. Exempelvis Turkish Airlines har sex nya fall i år. De flesta tvisterna mellan konsument och flygbolag rör ersättningar när flyget blivit försenat.

Konsumenternas enda möjlighet när bolagen inte följer utslagen i ARN är att driva frågan vidare till domstol för att kunna få ersättning.

Kolla först – ta hjälp sedan

Maria Wiezell, konsumentvägledare och konsumenträttsexpert på Råd & Rön, ger rådet till konsumenterna att för att minimera risken att hamna i tvister först googla företaget och kolla att det inte finns på svarta listan. Steg två är en koll hos Allmänna reklamationsnämnden för att se om företaget är anmält dit av andra konsumenter och i så fall begära ut besluten i ärendena. Kolla också hos Kronofogden för att se om det finns obetalda skulder, vilket inte är ett gott tecken.

Om du ändå råkar illa ut kan du ta hjälp av din kommunala konsumentvägledare, exempelvis Konsument Göteborg eller vända dig till Konsumentverkets nationella tjänst Hallå Konsument.

LÄS MER: Allt fler klagomål på flygbolagen

Hela listan finns på Råd & Rön. Den innehåller ärenden, där ARN fattade beslut mellan första halvåret 2016 och första halvåret 2018.

Totalt finns nu 426 företag på svarta listan.

Reseföretagen är 46 på listan och bland dem återfinns bland andra Air China, Booking.com, Brussels Airlines, Iberia, Lufthansa, Norwegian Air Shuttle, Ryanair och Wizz Air.

Exempel från svarta listan

Här är några av företagen på svarta listan i Göteborgsområdet som inte har följt ARN:s rekommendationer:

Göteborg (totalt 19 företag)

B Bil Motor: Växellådan på den nyköpta bilen behövde lagas efter fyra dagar. Företaget rekommenderades att stå för kostnaden på 45 000 kronor (februari 2019).

Homelarm: Larmet gav återkommande fellarm. ARN rekommenderade företaget att ta tillbaka utrustningen och återbetala det kunde hade betalat (augusti 2018).

NS Travel AB (Ethnic Travel): Resenärerna missade flyget på grund av ändrad avgångstid. ARN rekommenderade företaget att ersätta dem med totalt 27 650 kronor (februari 2018).

Studio Aveny: Lösögonfransarna skulle sitta i tre till fyra veckor men började att falla av efter några dagar. ARN rekommenderade företaget att betala tillbaka 1 195 kronor (augusti 2018).

Kungsbacka (sex företag)

Älvsåker Entreprenad AB: Värmepumpen fungerade inte som utlovat. ARN rekommenderade företaget att ta tillbaka pumpen och betala tillbaka 63 500 kronor (augusti 2017).

Mölndal (ett företag)

City Bil & Husvagn AB (Knaus City Göteborg): Efter köpet upptäcktes fuktskador i husvagnen. Företaget rekommenderades att ta tillbaka husvagnen och betala tillbaka de 188 000 kronor den kostat. Ärendet hamnade till slut i tingsrätten och företaget köpte tillbaka vagnen för 160 000 kronor.

Partille (två företag)

AMK Bygg AB: Renoveringen av badrummet blev fel på en rad punkter, enligt ARN, som rekommenderade företaget att betala 139 575 kronor i ersättning. Ärendet har drivits vidare till tingsrätt (februari 2018).

Öckerö (ett företag)

Fri Marin AB: Båtköpet som företaget förmedlade hävdes, men bara halva handpenningen återbetalades. ARN rekommenderade att också resterande 17 500 kronor skulle återbetalas (augusti 2017).

Så görs listan

Alla ärenden på listan har bedömts av Allmänna reklamationsnämndens jurister, som har kommit till slutsatsen att företagen inte har följt svenska konsumentlagar och -regler.

Ungefär tre månader före publicering kontaktar Råd & Rön myndigheten och begär ut alla ärenden, där företagen inte följt nämndens rekommendationer. Dessutom kontaktas före publicering alla företag och anmälare och tillfrågas om de har givit respektive fått rättelse.

Listan publiceras två gånger per år, i februari och augusti.

Källa: Råd & Rön

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.