Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Köp av begagnad bil och hantverkstjänster är det som orsakat mest bekymmer för konsumenter i Göteborg under 2021 – och år efter år dessförinnan. Bild: TT
Köp av begagnad bil och hantverkstjänster är det som orsakat mest bekymmer för konsumenter i Göteborg under 2021 – och år efter år dessförinnan. Bild: TT

Här är företagen göteborgarna klagar allra mest på

Dagligen ringer göteborgarna stadens konsumentrådgivare med klagomål på hantverkare och bilhandlare som säljer begagnat. Dessa två branscher ligger överst på var sin klagotopp, tjänster respektive varor.
– Det blir inte bättre, utan det är samma frågeställningar år efter år, konstaterar Cassandra Larsson, som är en av dem som hjälper konsumenterna.

Under coronapandemis första år avspeglade sig konsumenternas trassel med flera flygbolag som hamnade på klagotoppen för företag. Pandemin orsakade bekymmer på konsumentområdet också under 2021, för att allt fler konsumenter då valde att shoppa på nätet.

En komplikation som många var med om förra året, är att köpet kan ha skett på en plattform och inte direkt på det företag där man tror sig ha handlat, så kallad dropshipping, som GP Konsument tidigare har skrivit om.

Problem med e-handel står nu för mer än en fjärdedel av alla kontakter med konsumentrådgivarna i Göteborg, medan de fysiska butikerna står för knappt en tredjedel. Resterande kontakter från konsumenterna handlar bland annat om köp som skett utanför affärslokaler, samt telefonförsäljning.

Svårt för nybörjare som handlar på nätet

– Under 2021 ser vi att det är nybörjarna på e-handel som fått problem. De handlar omedvetet av utomeuropeiska säljare och har där inte samma rättigheter som de skulle haft om de handlat inom Sverige, eller EU, förklarar Cassandra Larsson, konsumentrådgivare i Göteborg stad.

Dessa utländska företag tar sig inte in på topplistan med företagsnamn eftersom det handlar om många olika bolag. Däremot kan de finnas på branschlistorna, varor respektive tjänster. Exempelvis bland kategorin för möbler, husgeråd och inredning.

Klagotoppen på företag domineras som nästan alltid av telekomföretagen. I 2021 års sammanställning hamnar Telia överst, tätt följd av Elgiganten. Året före placerade de sig tvärtom.

Klagotoppen på företag under 2021

Topplistan redovisar det antal konsumenter som tagit kontakt med konsumentrådgivningen i Göteborg om varje företag under året 2021. Det kan handla om klagomål, förfrågningar och rådgivning. Att ett företag förekommer på denna lista innebär inte att det har brutit mot konsumentlagstiftningen.

Telia (56)

Elgiganten (54)

Open Infra (39)

Mediamarkt (29)

Comviq (27)

Tele 2 (27)

Telenor (27)

Allente (22)

Comhem (22)

Hedin Bil (22)

    Källa: Konsumentrådgivningen i Göteborg och siffrorna visar antal konsumentkontakter som gäller respektive företag.

    Stora företag hamnar ofta på den årliga klagotoppen från konsumentrådgivningen. Klagomål behöver inte betyda att konsumenterna har rätt, utan kan bero på deras bristande kunskap om reklamationsrätten. Listan avspeglar därmed inte om konsumenterna haft rätt eller fel, utan hur stort hjälpbehovet varit.

    Under 2021 hörde göteborgarna av sig vid totalt 4 862 tillfällen till konsumentrådgivarna och nästan fyra gånger av fem var det för att klaga på ett företag.

    Motsvarande siffra för 2020 var kraftigt högre, 7 754 kontakter. Merparten var rena klagomål och ungefär hälften hade med coronapandemin att göra.

    Klagotoppar på branscher 2021

    Antal ärenden och procent av alla klagomål under året.

    Varor topp 3

    Begagnad bil 427 (8,8%)

    Möbler/husgeråd/inredning 320 (6,6%)

    Dator/telefon/spelkonsol 152 (3,1%)

    Tjänster topp 3

    Hantverkstjänst 449 (9,2%)

    Mobiltelefoni 158 (3,25%)

    Internet/fiber 155 (3,18%)

    Källa: Konsumentrådgivningen i Göteborg

    Hantverkarna som toppar bland tjänster består av många företag, småföretagare, som inte ”lyckas” ta sig in på topplistan för företagsnamn. Detsamma gäller bilhandlarna. Men de två branscherna är återkommande det största bekymret för de konsumenter som hör av sig till konsumentrådgivarna i Göteborg stad.

    Varför får konsumenterna problem med hantverkstjänster?

    – För att det blir fel i arbetet eller så handlar det om det slutgiltiga priset.

    Varför får konsumenterna problem när de köper en begagnad bil?

    – Det är fel som visar sig snabbt efter bilköpet. Men det är inte bara företagens fel, utan konsumenterna kan ha för höga förväntningar på en gammal, billig bil. Men företagen vet inte alltid vilka skyldigheter de har enligt konsumentköplagen.

    Vad kan ni konsumentrådgivare göra?

    – Stärka konsumenterna så att de i sin tur kan ställa krav på företagen, även om vi inser att det inte är tillräckligt, säger Cassandra Larsson.

    För allt kan inte lösas med juridik.

    – Det handlar också om mellanmänskliga relationer och att man tror att den andra ljuger och försöker att lura en. Precis som i en vanlig relation. Och precis som i en relation kan man bli ”ghostad” av företaget som inte svarar alls, säger hon.

    Nu har konsumentrådgivarna infört ett nytt bokningssystem för personliga besök hos dem, telefon- och digitala möten, som ska förenkla för konsumenterna som söker hjälp.

    LÄS MER: Konsumenternas skamlista på värsta företagen

    LÄS MER: Här är företagen göteborgarna klagar allra mest på

    Missa inte det senaste från GP Konsument!

    Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.