Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bostadstjänster och fordonsköp är det som orsakar konsumenter mest problem. Det visar Konsument Göteborgs sammanställning för 2020. Bild: Cissi Welin
Bostadstjänster och fordonsköp är det som orsakar konsumenter mest problem. Det visar Konsument Göteborgs sammanställning för 2020. Bild: Cissi Welin

Här är företagen göteborgarna klagar allra mest på

2020 med coronapandemin var ett år med inställda flyg. Det avspeglar sig på hur ofta konsumenterna har hört av sig till Konsument Göteborg för att få hjälp. Men hantverksjobb och bilköp fortsätter att orsaka allra flest bekymmer.

Det sa bara boom.

Så sa konsumentvägledare Cassandra Larsson på Konsument Göteborg redan i september 2020, om hur mycket konsumenterna dittills hade klagat på företagen och frågat efter råd. Många konsumentproblem var coronarelaterade.

Och pandemiåret avslutades inte bättre. Konsumenterna fortsatte att höra av sig.

LÄS MER: Så har pandemin drabbat konsumenter i Göteborg

LÄS MER: Inställt flyg största konsumentproblemet under pandemin

Statistiken talar sitt tydliga språk. Under 2020 har ärendeskörden hos Konsument Göteborg ökat med 43,7 procent jämfört med året före, eller 7 754 konsumentkontakter mot 5 396 året före. Nästan hälften av ökningen beror på coronapandemin.

Av alla konsumentkontakter handlar flest om rena klagomål på företagen, eller 5 989 ärenden. Bara dessa klagomål har ökat med 41,8 procent från året före.

– Resten är förfrågningar. Det kan vara att man bara vill ha reda på sina rättigheter, exempelvis hur ångerrätten fungerar, säger Cassandra Larsson.

Klagotoppen på företag 2020

Antal konsument som tagit kontakt med Konsument Göteborg om varje företag. Det kan handla om klagomål, förfrågningar och rådgivning. Att ett företag förekommer på denna lista innebär inte att det har brutit mot konsumentlagstiftningen.

  1. Elgiganten 74
  2. Telia 72
  3. Comhem 53
  4. Ryanair 45
  5. Viasat 38
  6. Mediamarkt 36
  7. SAS 34
  8. Norwegian 32
  9. Open Infra 31
  10. Tre 30

Källa: Konsument Göteborg och siffrorna visar antal konsumentkontakter som gäller respektive företag.

Klagomål behöver inte betyda att konsumenterna har rätt. Stora företag hamnar ofta på den årliga klagotoppen från Konsument Göteborg som består enbart just av klagomål. Elgiganten som ligger i topp i 2020 gjorde det även 2019.

– Elgiganten är ett stort företag med stor näthandel, och det är mycket som kan gå fel med elektroniska varor. Det mönster som jag kan se är att det kan finnas brister i konsumenternas kunskap om reklamationsrätten. En annan sak är att kunden ofta blir hänvisad till andra serviceverkstäder och företagets egen verkstad. Flera kontakter med företaget kan också ställa till det för konsumenterna, säger Cassandra Larsson.

Cassandra Larsson, konsumentvägledare på Konsument Göteborg. Bild: Anna von Brömssen
Cassandra Larsson, konsumentvägledare på Konsument Göteborg. Bild: Anna von Brömssen

Telia ligger tvåa på den klagotoppen.

Tittar vi på branscher återfinns elektronik på tredje plats på listan för varor och telekom på samma plats på listan för tjänster.

I topp på dessa branschlistor hittar vi fordon respektive bostadstjänster, på precis samma placeringar som föregående år. Hantverkare och bilhandlare är ofta småföretagare och därför tar sig dessa inte in på klagotoppen för företag, men dessa branscher är det återkommande största bekymret för de konsumenter som hör av sig till Konsument Göteborg.

Klagotoppar på branscher 2020

Varor topp 3

  1. Fordon 571 (10,1%)
  2. Hem och trädgård 533 (9,4%)
  3. Elektronik 397 (7,0%)

Tjänster topp 3

  1. Bostadstjänst 838 (14,8%)
  2. Fritid och resor 724 (12,8%)
  3. Telekom 526 (9,3%)

Källa: Konsument Göteborg

Bland bostadstjänster står hantverkstjänster för den största delen.

Varför får konsumenterna problem med hantverkstjänster?

– Konsumenter och företagare är oense om vilket pris som ska betalas. Det kan saknas ett tydligt avtal, eller att företaget vill ha betalt för tilläggsarbeten. Det vill säga att arbetet har tagit längre tid än som var förväntat när företaget tog sig an det. Sedan kan det också vara att konsumenten inte riktigt förstått vad som ingår i den offert de fått på arbetet, förklarar Cassandra Larsson.

Lösningen är att alltid avtala skriftligt om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Var också tydlig med dina förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om förväntningarna går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ.

Begagnade bilar orsakar flest problem

För köp av varor har det klagats mest på köp av fordon, där köp av begagnade bilar står för den allra största delen. Men även köp av övriga fordon som moped, elskoter, båt och husbil har orsakat problem för konsumenter.

Vilka svårigheter har konsumenterna i köpet av en begagnad bil, som det ofta handlar om här?

– Det mönster jag ser är att det är svårt att kommunicera med företagen när de inte anser sig vara ansvariga för fel och för att åtgärda dem. Det är inte helt enkla frågor, för det är inte alltid tydligt vem som har ansvaret för en brist i en begagnad bil som det ofta handlar om. I förhållande till bilens livslängd är det normalt att förvänta sig vissa brister och det är svårt att klaga på dem.

När du köper en begagnad bil kan det finnas fel som du inte kan kräva att bilfirman ska åtgärda. Men du har rättigheter som konsument även om fordonet inte är sprillans nytt. Med konsumentköplagen i ryggen kan du klaga på den begagnade bilen i upp till tre år. Dessutom: inom första halvåret ger lagen dig ett särskilt skydd, där bilhandlaren ska visa vad som orsakat felet. Är det ett ursprungligt fel, som inte orsakats av dig som konsument, ska försäljaren kostnadsfritt felsöka och reparera bilen.

Ett råd från Konsumentverket är att helst välja en bilhandlare som är ansluten till Motorbranschens riksförbund. Hos dem finns riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket.

Flygbolagen har tagit sig in på klagotoppen

På den första topplistan på företag har tre flygbolag gjort entré 2020, som en konsekvens av pandemin.

– Det gemensamma problemet har varit att det har varit svårt för konsumenterna att komma i kontakt med företagen och att det har dröjt med återbetalningarna, säger Cassandra Larsson.

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.