Hälsa - coach 07

ANNONS
|

- Det finns en tydlig hälsotrend. Folk är mycket medvetna och intresserade av vad de stoppar i sig, säger Owe Krook, ägare till Ica Kvantum i Lerum.

Han berättar att bland de 200 olika varugrupperna i butiken finns det vissa som har vikande försäljningssiffror. Ofta innehåller de mycket socker. Det gäller exempelvis läsken. Flingor och fruktyoghurt har också fått stryka på foten. Samtidigt har baljväxter och linser fått en tydlig skjuts i försäljningen.

- Jag har ett tag grunnat på om det skulle gå att kommersialisera det här intresset, säger Krook. Svaret hoppas han få genom ett halvårs test där dietisten Kajsa Asp Jonsson är mat-coach och erbjuder kunderna individuella kostråd.

ANNONS

Än så länge har det inte varit någon rusning efter foldrarna där intresserade kunder kan anmäla sitt intresse för att anlita den personliga mat-coachen.

- Det här är ju ett nytt fenomen, och det är svårt att säga om det är en bra satsning, säger Kajsa Asp Jonsson och drar paralleller till att det finns coacher i inredningsbutiker och i möbelaffärer.

Med sin bakgrund, fyra års anställning hos landstiget för att ge ordination till enskilda patienter och åtta år hos Viktväktarna, har hon en gedigen erfarenhet av att ge matråd. Till detta kan läggas att hon verkligen tycks brinna för sitt uppdrag. Med alert blick och medryckande röst missionerar hon gärna för sin sak.

- Jag tror absolut att det behövs coachning. Men det är inte kunskapen som brister. Många är mycket medvetna och det är inte svårt att hitta bra kostråd numera. Och det är jättelätt att äta rätt när allt bara flyter på, säger Kajsa Asp Jonsson och fortsätter:

- Men det är när det inte fungerar, barnen är sjuka, man sover dåligt om nätterna eller jobbet är för betungande, som de dåliga matvanorna uppstår.

Asp Jonsson berättar om motivationstrappan som går från förnekande via övervägande till beslut om att börja.

ANNONS

- Jag märker vid mina kundkontakter att de som mest behöver coachning väljer att gå iväg, men övriga kan stanna kvar och vara intresserade.

Hon berättar att de som hittills anmält sig för personlig coachning är mellan 50 och 70 år, och främst handlar det om att gå ner i vikt.

Coachning börjar med en 30-40 minuters genomgång av personens nuvarande liv och matvanor och vad som är önskemålet att uppnå.

- Därefter tar jag med kunden på en rundvandring genom butiken, och första stopp brukar vara min favorit, frukt- och gröntavdelningen, berättar Kajsa Asp Jonsson.

- Är det en person som äter mycket smörgås går vi till brödavdelningen och jag visar på de bröd som är av de nyttigare slagen, säger Asp Jonsson och poängterar att hennes råd inte är något hokus-pokus. De bygger på Livsmedelsverkets rekommendationer. Tallriksmodellen och nyckelhålet är naturliga ingredienser i rådgivningen.

Hon är också mycket mån om att det inte ska finnas några pekpinnar. Råden är av det positiva slaget som, "varför inte prova det här istället" och "man kan unna sig allt, men inte alltid".

Kajsa Asp Jonsson tycker att livsmedelsproducenterna lyssnar mer på kundernas önskemål än tidigare. Som exempel nämner hon hur det tidigare bara var den feta creme fraichen på 35 procent som var kokbar. När en producent tog fram en kokbar lätt-creme-fraiche följde konkurrenterna ögonblickligen efter.

ANNONS

Men hon tycker även att butikerna ska bli mera aktiva. Det kan ske bland annat genom skyltningen för att ge de nyttigare varorna attraktivare utrymmen.

- En enkel åtgärd är att ha mindre påsar på godisavdelningen. En normal barnportion täcker ju knappt botten på de stora påsarna som finns nu, säger Kajsa Asp Jonsson som har svårt att förstå varför onyttiga saker som läsk och godis bara tycks bli billigare.

Mat-coach

ANNONS