Hälsopiller får hård kritik

Bli av med ledvärk och magproblem, var rädd om din syn – med sådana paroller säljer företaget Wellvita sina hälsopiller. Men kritiker hävdar att löftena är grundlösa.

ANNONS
|

Förra hösten inledde det danska bolaget en offensiv i Sverige De säljer preparat baserade på olika bär och grönsaker, bland annat nypon, blåbär och kronärtskocka. Dessa påstås förbättra eller skydda hälsan på ett antal olika sätt.

En av kunderna är 85-åriga Maria Szabo i Göteborg. Hon har problem sedan länge med värk i knäna.

- Jag kan gå till butiken och handla lätta varor men jag behöver hjälp att bära mjölk och andra tunga varor, berättar hon.

I våras såg hon en annons från Wellvita som lovade att piller med nypon och ingefära skulle ge "naturlig hjälp mot ledproblem" och att "86 procent får hjälp".

ANNONS

- Jag pratade med min läkare som sa "du kan alltid pröva". Så jag beställde och åt tabletterna i en och en halv månad. Men de hjälpte inte alls. Det var ingen skillnad. Det de påstod stämde inte för mig.

Maria Szabo avslutade abonnemanget. Trots det fick hon nya paket från bolaget några månader senare, den här gången med fiskoljekapslar. Hon hävdar mycket bestämt att hon aldrig beställt dem

- De sa att jag hade ringt dem ett visst datum i augusti och att de kunde bevisa det. Men jag har kollat med mitt telefonbolag och det finns inget sådant samtal.

Kan det vara så att en säljare har ringt till dig?

- Nej, jag har hemligt nummer.

Efter många turer lyckades Maria Szabo, med hjälp av en god vän, övertala Wellvita att ta tillbaka varorna och stå för returfrakten.

- Det är väldigt fult att lura på gamla människor sådant de inte har beställt, säger hon.

Även Konsumentverket har reagerat på Wellvitas metoder. Bolaget har gjort en lång rad så kallade hälsopåståenden som inte är godkända av EU. Därmed är reklamen vilseledande, enligt verket. Dessutom kan man misstänka brott mot läkemedelslagen eftersom pillren påstås ha medicinsk effekt.

ANNONS

Wellvita hänvisar till ett kryphål i reglerna som innebär att påståendena får användas så länge de är inskickade till EU för prövning. Prövningen tar ett antal år och under tiden är det, enligt bolaget, fritt fram. Konsumentverket säger att detta är en orimlig tolkning. Det ska finnas vetenskaplig grund för hälsoreklamen.

- Enligt lag måste man kunna styrka vad man säger i marknadsföring. De gör väldigt långtgående påståenden och de har inte styrkt någonting, säger Anna Rhenman, jurist på Konsumentverket.

Hon har granskat Wellvitas reklam sedan december i fjol och haft en lång skriftväxling med bolaget. Parterna står långt ifrån varandra.

- De har väldigt många påståenden om många olika växter. De har ett stort jobb framför sig om de tänker styrka dem. Bollen ligger hos dem.

Snart kan det bli hårdare tag från Konsumentverkets sida.

- Om vi bestämmer oss för att gå vidare lämnar vi över ärendet till konsumentombudsmannen. Sedan kan det bli rättsliga åtgärder, till exempel ett förbudsföreläggande.

Vad ska konsumenterna tänka på när de ser den här typen av reklam?

- Det är lätt att nappa på sådan här marknadsföring särskilt om man är sjuk och har ont. Man måste tänka kritiskt och fundera på vad det egentligen står. Ser man att det inte finns riktiga bevis får man tänka en omgång till, svarar Rhenman.

ANNONS

Verket har granskat tre av Welllvitas 34 preparat. Marknadsföringen av dessa tre grundas på 23 icke godkända hälsoargument, exempelvis att maskros är bra för tarmfloran och att ingefära är "ett medel för energi och vitalitet".

Karl Peter Andersen på Wellvita avvisar kritiken. Han hävdar att det bara är EU-kommissionen som har rätt att bestämma i frågan.

- KO kan värdera marknadsföringen i övrigt men inte avgöra vilka påståenden som får användas, skriver Andersen i ett mejlsvar.

En av produkterna är piller med blåbärsextrakt som marknadsförs med rubriken ”Var rädd om din syn” och påståendet "bra för din syn”. Detta stöds av åtta hälsoargument, inget av dem godkänt.

Är detta trovärdigt?

- Vi anser att dessa effekter är reella och kan vara nyttiga för många.

Varför ska man köpa piller för 299 kronor per burk i stället för att helt enkelt äta blåbär?

- Det är naturligtvis frivilligt (...) En del kunder finner tabletter lättare att hantera än råvarorna.

När det gäller Maria Szabo medger Wellvita att leveransen i augusti var fel. Hon blev förväxlad med en annan person i samma trappuppgång, enligt Karl Peter Andersen.

FAKTA: Regler …om hälsoreklam

  1. Hälsoargument i reklam för matvaror är hårt reglerade i Sverige och hela EU.
  2. För några år sedan granskade EU:s livsmedelsmyndighet Efsa 2600 hälsopåståenden och rensade ut mer än 90 procent för att de var överdrivna eller osanna. I dag finns en lista på drygt 200 påståenden som är vetenskapligt belagda och får användas.
  3. När det gäller växter och växtextrakt, till exempel de som Wellvita använder, är granskningen inte klar. Efsa har granskat cirka 500 påståenden och sagt nej till samtliga. Nu har arbetet avbrutits i väntan på nya direktiv. Cirka 1500 ansökningar återstår.

Källor: Konsumentverket, EU-kommissionen

ANNONS