Fulsäljande bolag stäms av Konsumentombudsmannen

Bolaget använder hänsynslösa metoder mot äldre personer, anser Konsumentombudsmannen. Seniortelefoni stäms nu inför domstol för sitt agerande.

ANNONS
|

Under ett drygt år har över 80 konsumenter anmält Seniortelefoni till Konsumentverket. Många som blivit uppringda har också hört av sig till Telekområdgivarna för att berätta om aggressiva säljmetoder. Seniortelefoni ringer upp äldre personer och ger enligt Konsumentombudsmannen, KO, sken av att erbjuda pensionärsrabatt på deras ordinarie fasta telefonabonnemang.

– Det är mycket allvarligt att ett företag agerar så här mot äldre. Det är oseriöst och rent av hänsynslöst och därför vill vi att Patent- och marknadsdomstolen agerar både mot företaget och personen bakom, säger Carolina Andersson, processråd hos Konsumentombudsmannen, KO, i ett pressmeddelande.

Hör inte vad de säger

KO uppger att företaget struntar både i om den som svarar har problem med hörseln eller inte förstår vad som sägs i säljsamtalet. Säljarna informerar också knapphändigt om ångerrätten. Dessutom skickar företaget ut fakturor för något som de uppringda inte har beställt, enligt stämningen.

ANNONS

KO anser att domstolen ska kräva av Seniortelefoni att säljarna tydligt måste uppge att de ringer för att sälja ett nytt abonnemang. KO vill dessutom att företaget förbjuds att låtsas ringa från konsumenternas ordinarie teleoperatör och att skicka ut fakturor utan giltiga avtal. Seniortelefoni måste också informera korrekt om konsumentens ångerrätt, anser KO.

Konsumentombudsmannen vill att domstolen dömer ut en marknadsstörningsavgift på 80000 kronor och att samtliga punkter i stämningen förknippas med vite. Detta för att hindra företaget från att fortsätta på samma vis. KO anser även att personen bakom företaget ska omfattas av förbuden och kraven på tydlighet.

ANNONS