Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Fotbollar 05

Nikes fotboll T90 Swift är bättre än den sex gånger så dyra Adidas Roteiro original, som också var officiell EM-boll. Det visar ett laboratorietest av åtta fotbollar.

Härliga gräsplaner, sandiga stränder, rykande grusplaner eller minimala villatomter. Det spelar ingen roll. På sommaren spelas det fotboll som aldrig förr. Spelkvaliteten är ofta skiftande. Precis som bollarna.
För GP:s räkning har testföretaget Consumercontent undersökt åtta olika typer av fotbollar. Alltifrån en billig boll från bensinmacken för betydligt under 100-lappen till den officiella EM-bollen Roteiro för 900 kronor.
Testet slår också hål på sportklyschan nummer ett - att bollen är rund.

Omöjligt att tillverka
- Ingen boll är riktigt rund. Det är tekniskt omöjligt att tillverka en klotrund fotboll. Materialet är inte homogent, säger Rainer Mehler, testansvarig på sportlaboratoriet LGA i tyska Nürnberg.
Bollarna har mätts med en mätutrustning på 16 olika ställen för att se om de är runda. Närmast rundhet kom Umbros Centaurus där de tre testade bollarna avvek med i genomsnitt 0,65 procent. Klart godkänt med tanke på att Internationella fotbollförbundet, Fifa, tillåter en avvikelse på två procent.
Det klarade alla bollar utom Intersports lågprisboll Pro Touch, som däremot var bäst på att hålla tätt. Efter tre dygn hade den bollen bara tappat knappa åtta procent i lufttryck, jämfört med bollarna från Umbro och Official KWB som tappade över 28 procent.
- Därmed klarar de inte Fifas krav på maximala 25 procent, säger Rainer Mehler.
I de två andra undersökta momenten gick det bättre. Samtliga åtta fotbollar klarade kraven både för studs och vattentäthet.
Sammantaget klarade Nike T90 testerna något bättre än den sex gånger så dyra Roteiro.
Är det då någon idé att köpa en lyxboll för 900 kronor?
- Det beror på. Vi har bara mätt teknisk prestanda, varken slitstyrka eller känsla. Och känsla går knappast att mäta, den är helt subjektiv, säger Rainer Mehler.
Fyra av bollarna har någon form av garanti. Mest generös är den som Nike ger - två år på sömmar och rundhet.
Av den halvmiljon fotbollar som varje år säljs i svenska sportaffärer kommer flest från Adidas och Nike. Strax därefter kommer märken som Puma och Umbro plus sportkedjornas egna varumärken. Dessutom säljs något 100 000-tal bollar av helt andra märken på bensinmackar, varuhus och i leksaksaffärer.

Ofta av barnarbetare
Att säga att Adidas är en tysk boll och Nike en amerikansk är att luras. I stort sett alla fotbollar görs i dag i Asien. Inte sällan av barnarbetare och under mycket dåliga arbetsförhållanden. Av de testade bollarna är det bara Umbro som uppger att bollen tillverkas utan barnarbetskraft.
På föreningen för Rättvisemärkt säger man att fotbollsbranschens intresse för frågan är ljumt.
- Det hände lite när det var stor uppmärksamhet kring barnarbete för några år sedan. Umbro-bollen är ett resultat av det. När vi tar upp frågan med sporttillverkarna säger de att det inte finns någon större efterfrågan från konsumenterna. Men vi jobbar på att öka medvetenheten bland idrottsklubbar. Så i framtiden hoppas vi på fler Rättvisemärkta fotbollar, säger Katarina Rosenqvist, vd för Rättvisemärkt i Sverige.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.