Forskning visar: Onyttig mat syns mest i matjättarnas reklamblad

Två tredjedelar av livsmedelsbutikernas reklamblad utgörs av ohälsosam mat. Det visar en studie från Göteborgs universitet.

ANNONS
|

Det är forskare vid Sahlgrenska akademin som 2020 analyserade reklamblad från 122 matbutiker i Västra Götaland under fyra veckor. Nu har studien publicerats i den vetenskapliga tidskriften BMC Public Health.

Butikerna vars reklamblad har analyserats tillhör de sju största livsmedelskedjorna i Sverige baserat på marknadsandelar.

Forskarna har analyserat omkring 30 000 produkter. Genom att jämföra hälsokvalitén på livsmedlen i reklambladen mot de nordiska näringsrekommendationerna och Världshälsoorganisationens europeiska riktlinjer, konstaterades att merparten av reklambladen innehöll erbjudanden om ohälsosam och onyttig mat.

– Konsumentens egna värderingar i kombination med omgivande miljö påverkar det som till slut köps hem, men prissättning är en viktig faktor, säger en av studiens författare, Melissa Mjöberg, forskare inom samhällsmedicin och folkhälsa vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

ANNONS

Socioekonomiska skillnader avgör reklambladen

Mest förekommande livsmedelskategori i annonsbladen var sockerrik mat och dryck.

Enligt forskarna verkar dessutom butiker i socioekonomiskt svagare områden marknadsföra mer ohälsosam mat i jämförelse med områden där de boende har bättre ekonomi.

– Som en konsekvens av nuvarande matinflation kan annonsbladen med många prissänkta varor bli mer betydande för vissa konsumentgrupper, till exempel de med sämre ekonomi. Det är därför angeläget att ifrågasätta utbudet i livsmedelsbutikers kampanjer, säger Melissa Mjöberg.

LÄS MER:Han skapade appen som pressar jättarnas matpriser

LÄS MER:Lidl fryser priset på fler varor

LÄS MER:"Gick fort att sänka priserna"

LÄS MER:Kundens makt – rata det dyra

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS