Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/11

Flytande kalorier lurar kroppen

Populära drycker som framstår som nyttiga kan göra dig fet. Många är riktiga sockerbomber och näringsinnehållet är begränsat.

Drycker med 50 procent  aloe vera, kokosvatten, grönt te, kombucha eller vitt te. I butikshyllan finns en mängd kylda drycker som signalerar hälsa.
Aloe vera marknadsförs som uppiggande, näringsrik och ska förbättra matsmältningen och lindra magsår. 
Grönt te har gott om antioxidanter och den allra senast trenden kombucha – ett jäst te som innehåller levande bakteriekultur – kan enligt reklamen verka lugnande för magen och matsmältningen.

Charlotte Erlanson-Albertson professor vid Lunds universitet:
"Talar man om att få i sig nyttigheter så hinner man bli ordentligt tjock innan man fått i sig de små näringsämnen som finns"

Forskare inte imponerad
Men vid sidan om detta innehåller dryckerna socker. Nijes Aloe vera drycken original innehåller 8,2 gram sockerarter per deciliter.  Blueberry white tea från Arizona har 8,5 gram per deciliter och Kombucha green tea från Renée Voltaire innehåller 5,2 gram per deciliter. Som jämförelse så innehåller en deciliter Coca-cola 10,6 gram sockerarter.
Charlotte Erlanson-Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet. I sin forskning har hon intresserat sig för aptitreglering och energibalans. Hon är inte imponerad av dessa drycker och tycker att det har blivit för mycket av en vana att många går runt med en flaska dryck.
- Man gör det för att det är bekvämt och ett snabbt sätt att få i sig energi om man är trött, säger hon.
En av hennes främsta teser är att vi människor är gjorda för att tugga. Energin som vi behöver ska vi tugga i oss. Visst behöver vi dricka, men drycken ska komma ovanpå den energi vi fått i oss och det ska helst vara vatten.
- Dryck ger inga bra mättnadssignaler.

Lurar kroppen
Flytande kalorier lurar kroppen och vi lurar oss själva och dessutom kostar det mycket, menar Charlotte Erlanson-Albertsson.
Kokosvatten är fortfarande väldigt inne och det marknadsförs som en bra sportdryck som återställer vätskebalansen i kroppen efter träning. Men det innehåller också mängder av sockerarter, varianterna i vår tabell innehåller 8,9 gram per deciliter respektive 11,2 gram. Räknar man på att en sockerbit väger runt tre gram så innehåller dessa båda drycker nästan tre respektive fyra sockerbitar per deciliter. Dricker du en hel burk på en halvliter har du fått i dig 15 sockerbitar.
- Det är fint att sockret kommer från kokosnöten men det är inget argument. Det är inte på något sätt annorlunda än rörsocker. Dessutom finns fritt fruktsocker.
Men är det skadligt för kroppen?
- Talar man om att få i sig nyttigheter så hinner man bli ordentligt tjock innan man fått i sig de små näringsämnen som finns i kokosdrycken, säger hon.
Om den allra senaste trenden, kombucha, tycker hon förvisso att fermenteringen som kan ge goda bakterier är bra. Men hon tycker att varianten i vår tabell innehåller mycket socker.
- Det finns inga vetenskapliga studier som säger att det är nyttigt. Snarare finns det vetenskapliga studier som tyder på att det kan orsaka leverskador betingat av själva fermenteringen. Citron är en bra syrlig produkt som kan motverka sötsug.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.