Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Parkerade flygplan och resenärer som inte kommit iväg på grund av inställda flyg under coronapandemin – nu tar Konsumentombudsmannen till rättsliga åtgärder. Bild: Johan Nilsson/TT
Parkerade flygplan och resenärer som inte kommit iväg på grund av inställda flyg under coronapandemin – nu tar Konsumentombudsmannen till rättsliga åtgärder. Bild: Johan Nilsson/TT

Flygbolaget SAS hotas av mångmiljonböter

Flygbolaget SAS klarar inte att återbetala alla inställda resor till följd av pandemin. Nu hotas de av ett vite på en miljon kronor i månaden under ett år.
Det är KO, Konsumentombudsmannen, som lämnat in en stämning mot företaget.

Det var i april och maj som Konsumentverket inledde fyra tillsynsärenden mot flygbolagen SAS, Tui, Ving och Norwegian som gällde just återbetalning för inställda flygresor.

Sådan återbetalning till drabbade konsumenter ska ske inom sju dagar enligt EU:s flygpassagerarförordning, men många konsumenter har väntat mycket längre än så på pengarna.

Floder av anmälningar mot flygbolag

Det har kommit floder av anmälningar från resenärer till både Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentverket om att konsumenterna ska slippa agera bank åt flygbolagen.

– Mängder av konsumenter har kontaktat oss och varit frågande och upprörda över att de inte får tillbaka sina pengar från SAS. Konsumentverkets uppdrag är att skydda konsumenternas intressen. I det här fallet är lagreglerna glasklara och några undantag finns inte, säger Gunnar Wikström som är processråd vid KO i ett pressmeddelande.

LÄS MER: ARN: Så får man pengar tillbaka om resan ställs in i coronatider

Nu stämmer KO SAS, eftersom bolaget anses inte att ha agerat tillräckligt kraftfullt på Konsumentverkets tidigare uppmaningar. SAS har inte lyckats återbetala biljetter till alla sina resenärer som fått sina flygningar inställda under coronapandemin.

Framöver kommer nu SAS därför att kunna straffas med ett mångmiljonvite om bolaget inte betalar tillbaka i tid som det är formulerat i ett av de två föreläggandena mot Sas.

Gunnar Wikström är den som håller i processen mot SAS och det första föreläggandet är förenat med ett vite på en miljon kronor.

Detta gäller för reguljärresor som inte blir av

• Om ett flygbolag ställer in en flygresa så har resenären rätt till ombokning eller återbetalning av hela kostnaden för resan i kontanter. Återbetalning genom vouchers kan endast ske om resenären accepterar det skriftligen.

• Om en konsument själv avbokar en reguljärflygresa på grund av risk för smittspridning på resmålet så har hen inte rätt till återbetalning av biljettkostnaden om den bokade biljetten inte är återbetalningsbar.

• Det är flygbolaget som är ansvarigt för att betala tillbaka biljettkostnaden vid en inställd reguljärflygning även om biljetten köpts via en resebyrå.

Beslutet innebär att om SAS inte har kommit ikapp med återbetalningarna vid årsskiftet, det vill säga att det fortfarande finns kunder som fått vänta mer än sju dagar på att få tillbaka sina pengar, kan en domstol på KO:s begäran ge Sas ett vite på en miljon kronor.

Ett vite som kan upprepas varje månad ett år framöver om betalningarna fortsätter att utebli.

– Det beslutet gäller till december i nästa år, uppger Gunnar Wikström för Ekot på Sveriges Radio.

Måste ge sina resenärer korrekt information

I det andra föreläggandet har KO beslutat att företaget tydligt måste informera om att även resenärer som köpt resan hos en resebyrå har rätt att kräva pengarna tillbaka direkt från flygbolaget. Det är förbjudet för företaget att ge sken av att konsumenten måste vända sig resebyrån.

Även detta föreläggande är kopplat till ett vite på en miljon kronor, vilket innebär att om företaget bryter mot kravet på korrekt information kan domstolen komma att döma ut vitet.

Freja Annamatz, SAS.
Freja Annamatz, SAS.

Hundratusentals resenärer väntar fortfarande på sina pengar. SAS intygar via Freja Annamatz, presschef i Sverige, att alla kommer att bli återbetalda.

– Alla kommer att få sina pengar, men tyvärr mäktar vi inte med sjudagarskravet för tillfället, säger hon till Ekot.

LÄS MER: Så ska researrangörerna locka tillbaka konsumenterna

LÄS MER: Så har pandemin drabbat konsumenter i Göteborg

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.