Fick rätt motSpärrlinjen

ANNONS
|

Det var i maj för två år sedan som göteborgskvinnan blev uppringd av en säljare från Spärrlinjen. Förutom tjänsten att med ett samtal kunna spärra alla kontokort skulle hon dessutom få ett överfallsalarm.

Hon betalade räkningen på 299 kronor för tiden maj 2007 till maj 2008 och väntade på utlovat välkomstpaketet som trots flera påstötningar inte dök upp.

Efter närmare ett års tid kom det en ny faktura på en ny avtalsperiod från maj 2008 till maj 2009.

Kvinnan sade upp avtalet 16 april 2008, och fick då av företaget veta att hon måste säga upp det minst två månader innan avtalstidens utgång.

ANNONS

Hon betalade inte fakturan, utan hävdade då att avtalet brutits av företaget eftersom det inte levererat något startpaket. I anmälan till ARN krävde hon dels hävning av avtalet, dels 2 000 kronor som ersättning för de tio timmar hon lagt ned på ärendet.

I sitt svar till ARN skriver Spärrlinjen att tjänsten kan utnyttjas redan från första dagen även utan startpaket. Det ska mer ses som en hjälp. Företaget hävdade dessutom att två paket skickats till kunden.

ARN konstaterar att det är företaget som ska bevisa att paketet verkligen levererats, och det har inte Spärrlinjen kunnat göra. Därmed har bolaget inte fullgjort sin del av avtalet, och kunden ska få tillbaka sina pengar och slippa vidare betalningsansvar. Någon ersättning för "nedlagd tid" medgav dock inte ARN.

ANNONS