Den 20 september i fjol evakuerades Globen och U2:s konsert blev inställd (mitten). Ett par år tidigare lämnade Neil Young (t h) återbud till Way out west medan Bruce Dickinson (nere t v) och hans Iron Maiden hade ljudproblem i Friends arena. Uppe t v  besökare på Swedish House Mafias avskedsturné, som också blev ett fall för ARN.
Den 20 september i fjol evakuerades Globen och U2:s konsert blev inställd (mitten). Ett par år tidigare lämnade Neil Young (t h) återbud till Way out west medan Bruce Dickinson (nere t v) och hans Iron Maiden hade ljudproblem i Friends arena. Uppe t v besökare på Swedish House Mafias avskedsturné, som också blev ett fall för ARN.

Fans fick rätt mot konsertjätte

Närmare 8 000 kronor i kompensation – så mycket kan en inställd konsert vara värd, enligt ett färskt beslut. Men överlag har konsertbesökare en svag ställning om något går snett.

ANNONS
|

Nyligen fälldes arrangören Live nation av Allmänna reklamationsnämnden i tio fall. Samtliga handlar om den inställda U2-konserten i Stockholm i höstas.

Som läsarna kanske minns evakuerades Globen efter ett vapenlarm. Bolaget vägrade ersätta långväga besökare för deras omkostnader; de fick biljettpengarna åter och inget mer.

Nu fastslår ARN att Live nation bör betala rese- och hotellkostnader, ibland även förlorad arbetsinkomst. Det högsta beloppet är 7700 kronor till ett par från Malmö.

Veronika Arvlin från Göteborg tillerkänns 3458 kronor för tågresor och hotellrum. Hon har varit U2-fan sedan barndomen och skulle se gruppen för femte gången. I stället blev hon och hennes fru instängda på arenan i fyra timmar under säkerhetspådraget och fick sedan åka hem besvikna.

ANNONS

- Jag är väldigt tacksam för att jag fått rätt av ARN. Live nation har gjort fel, de har inte utbildat sin personal ordentligt. Bemötandet efteråt har varit dåligt, de svarar knappt på någonting, säger hon.

Några pengar har hon dock inte sett till.

- Det ser inte så ljust ut. Det är tråkigt att företaget inte lyssnar, säger Veronika Arvlin.

Live nation svarade inte på nämndens skrivelser i något av de tio fallen, trots påminnelser. Fällningarna är så kallade tredskodomar.

- Därmed är de inte särskilt vägledande, konstaterar Sanna Jonasson, jurist på Konsumentverket.

Vad har då konsertbesökare för rättigheter? Lagar och regler är långt ifrån kristallklara. Om en konsert ställs in ska du få biljettpriset tillbaka, men det är osäkert med övrig kompensation.

- Det beror på omständigheterna, om arrangören är ansvarig för att föreställningen ställs in eller om det är utanför arrangörens kontroll, säger Jonasson.

Det saknas också tydliga regler för ersättning vid annat strul. Praxis hos ARN spretar åt olika håll.

Här är några exempel från de senaste åren.

1. Toppnamnet Neil Young ställde in sitt framträdande på Way out west med några timmars varsel 2013. Besökare med endagsbiljett erbjöds att gå på hela festivalen, men långt ifrån alla var nöjda. Saken anmäldes till ARN men prövades aldrig – arrangören Luger gjorde upp med de klagande.

ANNONS

- Jag fick biljetter till Melodifestivalen. Det var halva värdet av Way out west-biljetterna. Jag var inte jättenöjd men jag tänkte att det var bättre än att inte få någonting alls, berättar en av anmälarna.

2. Ett liknande fall var när Art Garfunkel uteblev från en konsertkväll i Malmö 2012. ARN sa att de klagande borde få halva biljettpriset tillbaka. Arrangören, Julius biljettservice, vägrade och hamnade på Råd & Röns svarta lista.

3. Två konserter med Iron Maiden i Friends arena 2013 fick hård kritik för dåligt ljud. Nämnden prövade aldrig saken – den ansågs för svår att utreda.

4. Däremot fick anmälarna rätt efter Dolly Partons framträdande i Malmö 2008. Många besökare uppgav att ljudet var så uselt att musiken knappt gick att uppfatta. ARN rekommenderade 30 procents prisavdrag – arrangören Nöjes- och kulturbolaget vägrade och hamnade på svarta listan.

5. Bråvallafestivalen i Norrköping drogs med praktiska problem för ett par år sedan – försenat insläpp och ett krånglande betalsystem. En besökare som klagade var berättigad till 335 kronor i ersättning, fastslog ARN.

6. En kvinna som köpt VIP-biljett till Swedish House Mafias avskedsturné i Friends arena upptäckte att sikten från hennes plats var obefintlig och att utlovad service inte existerade. ARN uppmanade arrangören att betala tillbaka hela biljettpriset, 1295 kronor.

ANNONS

Festivalen Summerbursti Göteborg blev utskälld 2012 när publiken upptäckte att flera av de utlovade artisterna inte ingick i biljettpriset utan kostade extra. Konsumentverket hotade med vite, arrangörerna lovade bättra sig. Saken nådde aldrig ARN.

Kan man få kompensation om konserten helt enkelt är för dålig? Sannolikt inte. Vi har inte hittat några sådana ärenden i Sverige – däremot var det flera danska musikvänner som begärde pengarna tillbaka efter en konsert med Whitney Houston i Köpenhamn 2010. Kraven avslogs av den danska reklamationsnämnden.

Kim Halling på Live nation, som är Sveriges största konsertarrangör, uppger att det var ett misstag att ARN aldrig fick svar i U2-ärendena. "Det är några enstaka fall där vårt administrativa arbete olyckligtvis har brustit och där ärendet har fallit mellan stolarna", skriver hon i ett mejl. Hon uppger att företaget ska se över sina rutiner. Enligt Kim Halling kommer Live nation att följa nämndens beslut.

FAKTA: Omstriddsajt granskas igen

  1. Sajten Biljett nu har varit i blåsväder flera gånger. Värst var det 2012 när de sålde Springsteen-biljetter som inte fanns. Vd:n anhölls för bedrägeri men friades senare.
  2. Företaget bakom sajten gick i konkurs i somras. Därefter startade grundaren ett nytt aktiebolag som tog över verksamheten.
  3. Det nya bolaget, Hasses evenemangsbiljetter i Sverige AB, granskas nu av Konsumentverket. Kunder har klagat på att de har fått fel typ av biljett och att sajten sålt icke existerande VIP-biljetter. Jurister ifrågasätter också avtalsvillkoren på en rad punkter.

Råd till konsertbesökare

  1. Läs villkoren innan du köper biljetten.
  2. Kontakta arrangören om du inte är nöjd.
  3. Vänd dig till ARN om ni inte kommer överens.

Källa: Sanna Jonasson, Konsumentverket

ANNONS