Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Dubbdäck 05

Goodyear fick sämst betyg av de fem mest populära dubbdäcken. Det visar en test som gjorts för GP:s räkning. Fyra av tio dubbar förlorade sin verkan redan efter 50 mil. Gislaveds dubbar höll bäst.

Första blixthalkan slår till lika oväntat varje år. Mängder av svenska bilister hamnar i diken, på åkrar eller krockar med varandra.
- Om alla bilisterna bara sätter på sina vinterdäck i tid skulle olyckorna minska, säger Clas Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

Men vilka däck ska de då sätta på?
Testföretaget Consumercontent har för GP:s räkning låtit testa dubbarnas hållbarhet på fem så kallade premiumdäck. Samtliga dubbdäck i testet har i andra test fått varierande betyg beroende på vad som testats. Vissa är bra på is, andra på snö, några på barmark men det samlade omdömet visar inte att något av de testade däcken skulle fungera dåligt. Men resultatet i GP:s test är nedslående.
Efter 50 mils asfaltskörning har många dubbar ramlat av eller stiften brutits av eller nötts ned. Sämst resultat fick Goodyears Ultra Grip 500. På de fyra testdäcken återstod endast 60 procent av stiften och 22 dubbar hade lossnat helt.
Nästan lika illa gick det för Nokian Hakkapeliitta 4. Hela 174 stift hade förstörts under testet och på de två mest slitna däcken hade mer än hälften av stiften förstörts. Med tanke på att ett dubbdäck beräknas hålla i 3 000 mil är resultatet alarmerande.
- Nu ska man veta att testkörningen var på asfalt, och inte på is eller snö. Slitaget blir väldigt stort då, säger Jukka Antila, testansvarig på det finska testföretaget Test World som utförde testet.
Även om tanken med dubbdäck är att de ska rulla på snö och is rullar de till största delen på barmark. Men om Goodyear och Nokians däck inte höll måttet i testet så gick det betydligt bättre för Gislaved Nordfrost 3.
Efter de 50 testmilen som kördes med en Alfa Romeo var de flesta däcken intakta. 89 procent av alla dubbar hade kvar stiften. Motsvarande siffror för testets två andra godkända däck Michelin X-ice North och Vredestein Icetrack var 76 och 73 procent.

Hur mycket sämre blir däcken när dubbar och stift försvinner?
- Exakt hur mycket det påverkar är svårt att säga. Men självklart blir det sämre prestanda, säger Jukka Antila.
Många bilister väljer hellre att köra med så kallade friktionsdäck - vinterdäck utan dubbar. Förutom miljöfördelar som att de inte river upp farliga partiklar ur vägbanan så låter det heller inte så mycket om dem.
Trots det så rekommenderar både Vägverket och många experter dubbdäck. Åtminstone när det gäller landsvägskörning.
- Jag rekommenderar dubbdäck i alla lägen. Inte minst här på västkusten kan det vara + 4 grader ena stunden för att någon timme senare eller ett par mil bort vara - 2 grader och glashalt. Då är dubbdäck oslagbart, säger Göte Eriksson, som driver en Däckteam-gummiverkstad i Stenungsund.
- Dessutom finns det ett annat problem om många kör med friktionsdäck. Det blir helt enkelt isigare och slirigare i korsningar och vid ljussignaler. Kör många med dubbdäck rivs snön och isen upp så att fästet blir lite bättre.
Däremot menar Göte Eriksson att alla bilister inte behöver köpa dyra premiumdäck. För vissa bilister räcker det gott med billigare däck.
- För den som kör säg 300-400 mil under vintern räcker det med ett par billiga däck från Kina, tycker jag.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.