Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Diskmedel 05

Yes räcker längst - men Eldorado är billigast. Det visar ett test av åtta vanliga diskmedel.

Yes är kanske inte bara världens mest kända diskmedel. Enligt reklamen är det också det bästa. Så bra att en flaska på en liter räcker att diska lika många tallrikar som Globen tar åskådare, 13 000. Det budskapet har få svenska tv-tittare kunnat missa. Lika lite som Yes slogan "nu ännu drygare" eller att en flaska Yes "motsvarar två flaskor av ett annat märke".
Men Yes håller inte vad reklamen lovar. En liter klarar knappt att "diska" Globens ena långsida.
Den laboratorietest som testföretaget Consumer Content gjort för Göteborgs-Postens räkning visar att flaskan räcker till drygt 4 000 tallrikar.
- Vår testmetod är pålitlig och bygger på den så kallade IKW-metoden, som utvecklats av bland annat Colgate och Procter & Gamble. Så ingen kan bortförklara resultatet, säger Jeremy Owens, testansvarig vid det brittiska laboratoriet Intertek Research & Performance som utförde testet.
Testet av de åtta diskmedlen gick i korthet ut på att låta ett antal testpersoner diska tallrikar som kletats ned med 30 gram pastasås. Ingen av testarna visste vilket märke de använde.
Även om Yes inte var i närheten av vare sig re-
klambudskapet eller det världsrekord som man slog i fjol, 24 000 tallrikar, var det drygast av de åtta testade medlen.
En liter Yes räckte till 4 368 tallriksdiskningar. Klar tvåa blev Skona på 3 869 tallrikar medan Coop X-tra var det diskmedel som tog slut snabbast. Här räckte en liter till 2 650 tallrikar.
Tar man hänsyn till de stora prisskillnaderna bland diskmedlen så ger dock inte Yes mest för pengarna. Det diskmedel som är billigast att diska 1 000 tallrikar är i stället Eldorado, 3:21 kronor mot 5:95 för Yes.
På Procter & Gamble, som tillverkar Yes, säger informationschefen Ulla Iverstam att Yes både är marknadsledande i Sverige och har "världsrekord i dryghet".
- Reklamen om Globen bygger på ett rekord från Spanien 1997 där mer än 15 000 smutsiga tallrikar diskades med en liter Yes. I höstas slogs rekordet i Danmark där över 21 000 tallrikar diskades. Testerna sker under fastställda regler och med en kontrollant från Guinness rekordbok närvarande. Exakt hur mycket smuts som var på tallrikarna vet jag faktiskt inte, säger Ulla Iverstam.
Vilseleder ni inte konsumenterna?
- Nej det tycker jag inte. Jag tror att de förstår att man måste göra reklamen lite rolig. Alla vet ju att ingen ställer sig och diskar 15 000 tallrikar. Reklamen är mer för att visa att Yes är drygt.
Någon analys av hur miljöanpassade diskmedlen är, har inte gjorts i testet. Men fem av medlen är märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Fyra, däribland Yes, är märkta med Svanen.
En jämförelse mellan Svanen och Bra miljöval visar att Bra miljöval har tuffare krav på bland annat parfym, förpackningsmaterial, färgämnen och konserveringsmedel.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.