Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
En gång i månaden köper Tobias Palmér kläder. Jenny Björkman, en gång i veckan.

Dina kläder säger vem du är

De som ofta köper kläder är ängsligare än de som köper kläder mer sällan. Sandra Quist och Stina Rosenqvist har undersökt kvinnors känslor till sin modekonsumtion.

Sandra Quist och Stina Rosenqvist har djupintervjuat 14 kvinnor i en D-uppsats i marknadsföring på Handelshögskolan. Sju av kvinnorna handlade kläder två gånger i månaden eller mer, den andra hälften ungefär en gång i kvartalet. Antalet intervjuade är få, men Sandra Quist och Stina Rosenqvist kunde ändå se vissa mönster.

Resultatet: den grupp som köpte kläder sällan var mycket säkrare på vad de ville signalera med sina kläder jämfört med de som köpte kläder ofta.

- De brydde sig inte så mycket om mode, utan köpte kläderna mer utifrån ett behov. De var tydliga med vem de var och vad de ville uttrycka genom sina kläder, säger Sandra Quist.

När ofta-köparna fick frågan vad de ville säga med sina kläder hade de svårt att svara. De visste inte riktigt vad de ville uttrycka. Oftaköparna anpassade sin klädsel efter olika tillfällen, grupper och miljöer. Stina Rosenqvist och Sandra Quist drog slutsatsen att de som köper kläder ofta är, i förhållande till sin klädkonsumtion, mer splittrade i sin identitet.

- De som köper kläder ofta gör det för att söka efter sin identitet. De köper mycket, men finner inte riktigt sin identitet i det de köper, säger Stina Rosenquist.

Kvinnors klädkonsumtion problematiseras ofta, men den som är ointresserad av kläder kanske konsumerar någonting annat som är lika identitetsskapande, till exempel teknik och hemelektronik?

- Så kan det absolut vara, men vi har bara undersökt relationen till kläder. Man uttrycker ju sin identitet genom allt man äger och konsumerar. Och vi lägger ingen värdering i resultatet. De som köper kläder ofta har kanske mode som intresse, de tycker det är kul med kläder, säger Stina Rosenqvist.

Vill inte de som köper kläder ofta uttrycka att de hänger med?

- De hade inga säkra svar. Men visst kan man vilja uttrycka att man är föränderlig. Frågan är om det går att vara så föränderlig. Det känns som om många är vilsna och vacklar hit och dit. Det vore jätteintressant att göra en större undersökning för att få ett generaliserbart resultat.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.