En gång i månaden köper Tobias Palmér kläder. Jenny Björkman, en gång i veckan.
En gång i månaden köper Tobias Palmér kläder. Jenny Björkman, en gång i veckan.

Dina kläder säger vem du är

ANNONS
|

Sandra Quist och Stina Rosenqvist har djupintervjuat 14 kvinnor i en D-uppsats i marknadsföring på Handelshögskolan. Sju av kvinnorna handlade kläder två gånger i månaden eller mer, den andra hälften ungefär en gång i kvartalet. Antalet intervjuade är få, men Sandra Quist och Stina Rosenqvist kunde ändå se vissa mönster.

Resultatet: den grupp som köpte kläder sällan var mycket säkrare på vad de ville signalera med sina kläder jämfört med de som köpte kläder ofta.

- De brydde sig inte så mycket om mode, utan köpte kläderna mer utifrån ett behov. De var tydliga med vem de var och vad de ville uttrycka genom sina kläder, säger Sandra Quist.

ANNONS

När ofta-köparna fick frågan vad de ville säga med sina kläder hade de svårt att svara. De visste inte riktigt vad de ville uttrycka. Oftaköparna anpassade sin klädsel efter olika tillfällen, grupper och miljöer. Stina Rosenqvist och Sandra Quist drog slutsatsen att de som köper kläder ofta är, i förhållande till sin klädkonsumtion, mer splittrade i sin identitet.

- De som köper kläder ofta gör det för att söka efter sin identitet. De köper mycket, men finner inte riktigt sin identitet i det de köper, säger Stina Rosenquist.

Kvinnors klädkonsumtion problematiseras ofta, men den som är ointresserad av kläder kanske konsumerar någonting annat som är lika identitetsskapande, till exempel teknik och hemelektronik?

- Så kan det absolut vara, men vi har bara undersökt relationen till kläder. Man uttrycker ju sin identitet genom allt man äger och konsumerar. Och vi lägger ingen värdering i resultatet. De som köper kläder ofta har kanske mode som intresse, de tycker det är kul med kläder, säger Stina Rosenqvist.

Vill inte de som köper kläder ofta uttrycka att de hänger med?

- De hade inga säkra svar. Men visst kan man vilja uttrycka att man är föränderlig. Frågan är om det går att vara så föränderlig. Det känns som om många är vilsna och vacklar hit och dit. Det vore jätteintressant att göra en större undersökning för att få ett generaliserbart resultat.

ANNONS

"Jag köper det som är skönt. Jag bryr mig inte om vad modet säger. Roligare att vara sin egen än som alla andra". Sandrah, 25, sällanköpare.

"Jag är inte intresserad av trender, jag vill klä mig i saker som jag trivs i och jag tycker det är fruktansvärt att det hela tiden kommer nytt och att man hela tiden ska köpa nytt". Sofia, 22år, sällanköpare.

"Jag börjar dagen med att med att läsa modebloggar och magasin för att få en uppdatering. Det spelar stor roll när jag väljer vilka kläder jag ska ha på mig". Noora, 22 år, oftaköpare.

"Även de som säger att de inte bryr sig visar det ändå. Det säger någonting om dem". Klara 23 år, sällanköpare.

"Jo, jag tänker på hur andra uppfattar mig, jag vill känna att jag hör till en grupp och jag vill bli behandlad som likvärdig eftersom jag har de rätta kläderna". Noora 22 år, oftaköpare.

"Jag vill bli uppfattad som självständig och att jag gjort ett självständigt, medvetet val". Klara, 23 år, sällanköpare.

"Jag vill ha koll på trenderna och jag vet vad som gäller. Men jag kan ändå ha en tröja från förra säsongen". Elin 26, oftaköpare.

ANNONS