Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Detta har du rätt till när flyget ställs in

Biljettkostnad tillbaka, ombokning som gör att du kommer fram så fort som möjligt eller en resa senare som passar dig. När SAS-strejken orsakar inställda avgångar får du välja ett av tre alternativ.

Är du en av de drabbade resenärerna har du ett knippe konsumenträttigheter. Vid en flygstrejk gäller samma regler som vid inställt och försenat flyg.

– Du kan välja att bli ombokad eller återbetalad för biljettpriset, förklarar Louise Ek, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg.

Väljer du att bli ombokad ska det vara ett likvärdigt transportmedel och att man ska anlända till sin slutdestination ungefär samma tid som man skulle ha gjort från början.

– Likvärdigt transportmedel innebär i det här fallet flyg och jag var precis inne på SAS hemsida och läste att de försöker att lösa det med andra transportbolag, säger hon.

Medan man väntar har man rätt till assistans samt mat och dryck.

– Det har man alltid rätt till om väntan överstiger två timmar och sedan ska det vara i skälig proportion till väntetiden. Men man har aldrig rätt till alkohol, som en öl på flygplatsen. Det har prövats rättsligt.

Hotell och transport

Den passagerare som blir försenad en eller flera nätter har rätt till hotellkostnader och transport mellan flygplats och hotell.

Det går också att välja att bli ombokad till en likvärdig resa vid ett senare tillfälle. Eller vill du inte längre genomföra din resa har du rätt att välja att få den återbetalad.

–Ja, det gäller biljetterna. Det som kan vara lurigt är att då har du inte längre rätt till mat på flygplats eller övernattning eftersom du då valt att antingen avsluta resan och själv antingen åka hem eller boka en annan resa, förklarar Louise Ek.

Hur gör jag rent praktiskt när jag står på flygplatsen vid avgångstavlan och ser att min avgång är inställd?

– I första hand är det flygbolagets skyldighet att kontakta dig och erbjuda allt detta. Annars får man söka upp flygbolagets representant på plats och berätta att man vet vilka rättigheter man har som konsument. Spara också alla kvitton på utlägg för mat och dryck, och för boende om du inte har lyckats få kontakt med flygbolaget och behöver ordna boendet under väntetiden.

För den som behöver reklamera resan i efterhand finns blanketten Flygpassagerares rättigheter, som är gemensam inom EU. Ersättningen är schablonsummor för olika långa förseningar.

– En sådan reklamation blir nog svår att få igenom, dock. Jag misstänker att denna strejk skulle kunna komma att bedömas som en extraordinär omständighet. Även om man aldrig kan veta säkert förrän den saken är avgjord av domstol eller Allmänna reklamationsnämnden, säger Louise Ek.

Vid en resa som blir minst tre timmar försenad eller vid en inställd resa kan passagerare ha rätt till ekonomisk kompensation enligt EU-förordningen 261/2004. Den ersättningen utgår dock inte vid extraordinära händelser. Vissa strejker har tidigare bedömts vara det liksom väderomständigheter.

Tre alternativ till inställt flyg

Om du drabbas av inställt flyg när du flyger från ett EU-land eller till ett EU-land med ett flygbolag som är registrerat inom EU ska flygbolaget erbjuda dig tre alternativ.

• Du får tillbaka kostnaden för den del av din flygbiljett som du inte har kunnat utnyttja.

• Din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt till slutdestinationen.

• Din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

Källa: Hallå konsument

Om du som konsument bestämmer dig för att driva ärendet i Allmänna reklamationsnämnden är det SAS som ska bevisa att denna strejk var en extraordinär händelse.

– Det är inte ovanligt med flygstrejker nu. Så inför nästa resa kanske man som konsument kan kolla med sitt försäkringsbolag vad som gäller om en resan ställs in och vad man då har för rättigheter när det gäller andra ersättningar av olika slag. Exempelvis avbeställning av övriga delar av boende och ersättning för semesterdagar som inte kan utnyttjas. Det skyddet kan säkert skilja sig åt bland försäkringsbolagen, tipsar Louise Ek.

Bättre skydd på charterresa

Den som har köpt en paketresa, exempelvis en charterresa, har ett bättre skydd via paketreselagen. Konsumenten har rätt att välja om man vill häva avtalet om en del av paketresan ändras på ett väsentligt sätt. Och om man ändå väljer att åka på resan trots en väsentlig försämring kan man ha rätt till prisavdrag eller skadestånd.

Väsentlig skillnad är om du förlorar en hel dag på ditt resmål, medan att komma fram tre timmar senare till destinationen inte behöver vara det. Paketreselagen gäller också om du har köpt ett länkat researrangemang. Detta sedan en moderniserad lag i kraft trädde i augusti 2018.

Definitionen av vad som räknas som en paketresa utökades då med innebörden att man kan köpa flyg av en arrangör, hotell av en annan och utflykter av en tredje – så länge de har något sorts samarbete. Om en näringsidkare överför dina uppgifter till en annan, och det leder till att du tecknar ett avtal med nummer två inom 24 timmar, räknas det som en paketresa.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.