Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

1/7

Det klagar vi mest på i Göteborg

Hemelektronikföretagen toppar värstinglistan i år och tar åtta av tio placeringar. Kunderna har problem med både varor och tjänster och i topp finns Tre, Telia och Elgiganten.

De 17 företag som ligger i topp på Konsument Göteborgs lista går att placera i sex olika kategorier och det är hemelektronik som får flest klagomål. 3, Elgiganten, Telia, Media Markt och Telenor – de fem företag som toppar listan, vittnar om det. Delar man upp det mellan tjänster och varor är det hemelektronik tjänst som dragit på sig flest klagomål, med hela fem företag på topplistan.

– De stora jättarna säljer så otroligt många typer av varor, det handlar om teknik och teknik går sönder. Stora företag kommer ha klagomål, så är det. Sedan får man mer sätta det i relation till vad det normala antalet klagomål för det här företaget är och försökta se någon historik istället. Har man många kunder så är det normalt att alla inte blir helt nöjda, säger konsumentrådgivaren Louise Andersson.

Det är alltså inte helt rättvist att sätta telefonjättarna högst upp på värstinglistan över företag. Tittar man på Konsument Göteborgs lista över klagomål sorterade på ämnesområde i stället ser det lite annorlunda ut. Där kommer hemelektronik tjänst först på fjärde plats, och hemelektronik vara på sjätte plats.

Något som är ett växande problem för konsumenterna är distansavtal, alltså hemförsäljning, internetförsäljning, telefonförsäljning eller så kallad canvasförsäljning – då man blir stoppad på stan. Men det är internetköp och försäljning över telefon som ställer till det mest för konsumenten.

Louise Andersson menar att ju längre bort man är, desto svårare är det för konsumenten att veta vad man ger sig in på och känna till sina rättigheter. Står man i en butik kan man både se och prata med försäljaren. Talar man i telefon blir avståndet lite längre och på internet menar hon att man har tagit sig så långt från sin motpart man kan.

Men klagomålen gäller inte bara abonnemang eller tjänster man inte är nöjd med eller känner sig lurad av. Det kan också röra sig om rena blufföretag.

– Igår ringde en kvinna till mig och hade fått hem ett paket med omega-3 tabletter och en faktura på ett ganska högt belopp. Hon hade aldrig beställt det här. Hon hade inte varit inne på någon hemsida eller fått något telefonsamtal utan det var en ren blufförsändelse där de hoppades att hon skulle betala, berättar Louise Andersson.

Får man en faktura där någonting inte stämmer, eller på någonting man inte har beställt är det viktigt att bestrida den. Skriv på fakturan att du bestrider den och varför, ta en kopia och skicka tillbaka den. Bestrider du fakturan kan du inte få en betalningsanmärkning på den.

– Det viktigaste är att man försöker komma i kontakt med företaget, helst skriftligen. Att man bestrider fakturan och gör en polisanmälan.

För att undvika att bli lurad om det ringer en telefonförsäljare är Louise Anderssons bästa tips att tacka nej. Om du är intresserad av erbjudandet – kontakta företaget själv. På så sätt kan du vara säker på att erbjudandet faktiskt kommer från det företaget och att du kan kontakta dem om du har frågor.

Den bästa hjälpen mot företagsjättarna är att som kund veta sina rättigheter. Kan man hävda sig är sannolikheten större att man får hjälp direkt av företagen om man har problem.

– Att veta sina rättigheter är nyckeln, och då får man gärna ringa oss och få reda på sina rättigheter, vad man har rätt att kräva.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.