Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Jennie Dyrhill har träningspass ute sex gånger i veckan med olika grupper på utegymmet i Ruddalen. Bild: Anna von Brömssen

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

De tränar ute i alla väder och årstider

Hon är ute i såväl ur och skur som solsken och har alltid naturen tätt inpå under träningspassen. Jennie Dyrhill är personlig tränare och leder flera grupper på utomhusgymmet i Ruddalen.
– Jag känner mig piggare och friskare av att vara utomhus, säger hon.

Det är en sådan där januarikväll när regnet känns som våt luft. Mörkret har lagt sig sedan flera timmar tillbaka. Från isbanan sträcker sig strålkastarskenet mot utegymmet i dungen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Fyrabarnsmamman och personliga tränaren Jennie Dyrhill är beroende av sin träning. Springer maraton, cyklar Vätternrundan, leder gruppträning och kallar sig för Träningsnarkomamman. Beroendet har smittat av sig. Hon är först på plats denna kväll och förbereder med mattor och extra redskap. Sedan ansluter en efter en till gänget.

Jennie Dyrhill, vädertålig personlig tränare som håller i gruppträning på Ruddalens utegym. Bild: Anna von Brömssen

Helene Ahlenius var själva startskottet till att just den här gruppen som styrketränar föddes.

– Jennie pushar oss hela tiden och anpassar till våra behov. Jag åker alltid hit, för man känner sig duktig. Särskilt när man kommer hem och får kommentaren ”var du ute i det här vädret”, ler hon.

Jennie Dyrhill ser sig inte som den där tuffa, farliga eller hårda tränaren. Det är inget militäriskt över hennes metoder. Eller som hon uttrycker det:

– Jag har ingen visselpipa, så tjejerna vågar!

Lätt uppvärmning och sedan är det bara att köra. Ofta två och två som här med Annika Skalski till vänster och Linda Karlsson. Bild: Anna von Brömssen

Det finns de som hängt med sedan hon började sin PT-verksamhet. Maria Gepertz är inne på elfte terminen.

– Med kontorsjobb och pendling kände jag ett behov av att få komma ut. Sedan har jag fastnat. Man slipper svettiga lokaler och nu tränar jag i alla väder. Jag skulle aldrig gått ut om inte någon väntat på mig. Jennie är så inspirerande, säger hon.

Allsidig träning

Ambitionen på alla pass är att jobba igenom hela kroppen, utmana musklerna i olika vinklar.

– Mina deltagare säger ”nu lurar du oss igen”, men det är för att chocka kroppen, förklarar hon.

LÄS MER: Systrarna tänker trigga varandra till stordåd

Variation är helt rätt för den som tränar för hälsans skull, enligt fysiologen och idrottsforskaren Mikael Mattsson på Karolinska Institutet och det statliga forskningsinstitutet Rise.

– För den som tränar på motionsnivå är det viktigt att använda så många muskler som möjligt med ett varierat rörelsemönster, säger han.

Variationen som väderomständigheter och årstidsväxlingar ger håller också uppe motivationen, för den som har den träningsprofilen. Andra mår bättre av upprepning och att allt är sig likt varje gång.

Gruppträningen får dem att vara ute i alla årstider. Jennie Dyrhill (till vänster) peppar Camilla Berg, Christina Magnusson och Helene Ahlenius. Bild: Anna von Brömssen

– Både min forskning och yrkesverksamhet handlar mycket om individanpassning, att olika saker passar för olika människor. Dels handlar det om hur man svarar på träning, dels hur den funkar med resten av livet och vad som är roligt, förklarar Mikael Mattsson.

Man ska kort sagt orka och tycka att det är kul.

Hög stressnivå bryter ned

– Ny forskning visar att om man känner sig pressad att träna ger det sämre effekt än om man vill göra det. Det handlar om allt, från inlärning till muskeluppbyggnad och kondition. En hög stressnivå, oavsett orsak, bryter ner.

Mikael Mattsson, fysiolog och idrottsforskare.. Bild: Bild: Sofie Lantto

Vad ger träning utomhus eller i naturen?

– I ett fysiologiskt perspektiv vet hjärtat inte om du springer på ett löpband eller i naturen, men den mentala upplevelsen är olika. Om man i stället tänker på träning som stressdämpande och depressionslindrande, då är det bättre effekt i naturen än inomhus, säger fysiologen Mikael Mattsson.

Då handlar det också om att vistas i solljus. Så bäst vintertid är att få till träningen när det är ljust. Även om det är molnigt påverkas vi positivt av de få strålar som tränger igenom.

Blir man piggare av att träna ute?

– Ja, man får större vitalitet och större minskningar av ilska, spänningar samt depression av att träna utomhus. En studie om mentalt och fysiskt välbefinnande visade att utomhusträning gav mer energi och en ökad känsla av livskraft, vitalitet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.