Dags att bojkotta igen?

ANNONS
|

Senaste dagarna har vi avslöjat hur svensk livsme-delsindustri lurar oss. De bluffar om matens ursprung, de lurar oss med slagord om mycket fibrer, de ljuger om fisksorter och de fuskar genom att ta en genväg via glutamat till smaken.

Ni läsare är med all rätt upprörda över vad ni läst om den bluffande svenska livsmedelsindustrin. Företagens företrädare som gått på kurs i att uttrycka sig medialt beklagar och håller med när det passar. Livsmedelsverket intar en avvaktande hållning. Så länge maten inte stämplats som farlig inom EU, så är den helt enkelt inte farlig här.

Livsmedelsverket stack ut hakan för några år sedan när de inför världspressen larmade om akrylamiden som skulle påverka hela klotets mattillverkning. Lite senare satte de smutsiga olivoljor på en svart lista, och fick genast olivoljelobbyn mot sig. Sen dess har det inte rutits så mycket från verket i Uppsala. Men det är dags att börja våga sticka ut igen. För även om verket fick på tafsen senast så var det ingen av oss konsumenter som missade budskapet.

ANNONS

Verket kommer förmodligen svara mig att det är viktigare för folkhälsan att få svenskarna att äta mer fibrer, mindre fett och röra sig mer. Samma gamla råd som vi hört i många år, om än något förändrade i kanterna. Det är dock en dålig ursäkt för att inte agera på andra håll. Livsmedelsverket ska arbeta i konsumentens intresse för att vi ska få säker och ärlig mat. Men det är organisationen Sveriges konsumenter i samverkan, SKIS - med små resurser och mycket entusiasm - som jag kopplar ihop med det arbetet.

Företagen som producerar livsmedel borde å sin sida lyfta blicken och spana utanför landets gränser. Medan vi i Sverige pratar om en mat fri från kemiska tillsatser, som inte transporterats över halva jordklotet, så agerar man i till exempel England. De brittiska matkedjorna Tesco och Sainsburys har slutat sälja livsmedel som innehåller glutamat (E621) och de satsar också stort på att minska tillsatser och erbjuda ekologiskt odlad mat. Jag vill se den svenska matkedja som gör detsamma. Någon frivillig? Eller blir det för tomt på hyllorna då?

På min önskelista står också reklambyråer som inte vänder och vrider på produkterna för att tvinga in dem i den trendriktiga kostymen; svenskt + fiberrikt + lågfett = säljande.

ANNONS

Vi konsumenter kan plocka fram luppen och vägra köpa fejket. Konsumenter har lyckats vända företagens vinstsugna agerande tidigare, ett exempel är när alla över en natt slutade köpa blekta kaffefilter, då var företagen rekordsnabba att ställa om sin produktion.

Kan vi göra om den bojkotten?

ANNONS