Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Jennifer Dahlin och Andreas Gustafsson har tagit hjälp av en bröllopskoordinator inför vigseln.

Coachens tips till brudparen

I denna ljuva sommartid råder högtryck på giftasfronten. Och för bröllopskoordinatorerna. Allt fler brudpar väljer att ta hjälp på vägen mot vigseln.

– Folk har pengar men inte tid. Efterfrågan har ökat otroligt på våra tjänster, säger Annika Johansson, bröllopskoordinator på Aspenäs herrgård i Lerum utanför Göteborg.
Redan nu är det fullt tryck på bokningar inför nästa år. Det handlar om allt från konsultationer och rådgivning till att projektleda och planera hela arrangemanget från frieri till bröllopsnatt.
– Branschen är inte särskilt stor men den växer stadigt. Jag tror det är en samhällstrend i stort. Titta på hushållsnära tjänster. Det är faktiskt inte fult att ta hjälp, säger Tove Leijon, rådgivare vid Bröllopsakademin som utbildar och certifierar bröllopskoordinatorer.
Akademin ger en utbildning i tre steg och har under de senaste åren diplomerat 51 personer och certifierat 16 av dem till bröllopsplanerare.
– Det viktigaste för en koordinator är att lyssna på vad kunden vill. Ett brudpar behöver inte bry sig om några "måsten". Det kommer ingen "bröllopspolis" som säger att man inte får göra si eller så.
Priset för koordinatorns tjänster varierar efter arbetsinsatsen. Många nöjer sig med ett personligt möte och sedan möjlighet att ställa frågor och bolla idéer via telefon eller mejl. Andra betalar över 50 000 kronor för att få "projektledning" hela vägen fram till altaret.
Coachens/koordinatorns uppgift kan då bland annat innebära att sköta alla kontakter med exempelvis leverantörer och andra nyckelpersoner, hitta boende för långväga gäster, presentera idéer för upplägg och dekor, ansvara för logistiken, tidsschema och checklistor och kontrollera att budgeten håller sig inom uppgjorda ramar. Koordinatorn och eventuella assistenter finns också på plats under hela bröllopsdagen med både "första hjälpen-utrustning" och snabba problemlösningar om något skulle gå snett.
– De som ska gifta sig måste kunna känna trygghet och slappna av. Är man adrenalinstinn av det som väntar och dessutom nervös för att allt ska klaffa missar man ju femtio procent av det som händer, säger Tove Leijon.
Jennifer Dahlin och Andreas Gustafsson betalar 1 900 kronor för sin bröllopscoachning hos Fest & Bröllopsagenturen inför vigseln i nästa månad. För det får paret tre träffar med koordinatorn Camilla Haraldsson och obegränsad mejlkontakt.
– Vi får råd och stöd om hur man ska tänka i olika moment. Det har känts väldigt bra. Vi valde Camilla eftersom hon finns i närområdet och har upparbetade kontakter när det gäller leverantörer och såna saker. Vi vill så långt det är möjligt få chansen att njuta av det här, inte hamna utanför bara för att man har en massa andra saker att tänka på, säger Jennifer som liksom sin blivande make arbetar i Borås.

Camilla Haraldsson ansvarar för koordineringar och dekorer vid ett tiotal större bröllop i år. Bild: Anna von Brömssen


Camilla Haraldsson har varit i branschen i över tio år och har märkt att intresset för koordineringstjänster ökat.
– Vi har runt tio större bröllop i år med koordineringar och dekorer. Snittpriset för de tjänsterna hamnar på ungefär 45 000 kronor. Sedan har vi också några som frågar efter coachning och sedan sköter det mesta på egen hand, säger Camilla Haraldsson.
Enligt bröllopsvärldens trendspanare är eko- och retrobröllop fortfarande populära men starkast är den personliga touchen där allt från mat till kläder och musik ska kunna kopplas till brudparet. Helgbröllop, där gästerna kommer på fredag, är med under hela bröllopsdagen och reser hem efter söndagens brunch, är också något som ökar. 
Enligt Tina Leijon på Bröllopsakademin finns egentligen inget som är dyrt eller billigt.
– Det ska helt enkelt vara prisvärt. Men hur streetsmarta brud och brudgum än är kan sunda förnuftet ibland försvinna när folk hamnar i "bröllopsexpressen". Vi försöker hela tiden att lära ut hur brudparet ska landa i sina egna beslut. Kunden ska göra ett medvetet val och beställa enbart det man vill betala för. Det blir bäst för alla.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.