Choklad och rättvis jul?

ANNONS
|

Varje år äter svensken ungefär åtta kilo choklad och den största delen konsumeras under julen. Enligt chokladjätten Marabou säljs 3,8 miljoner chokladaskar av Aladdin och Paradis och 75 procent av försäljningen sker till jul.

Kakaoproduktionen sker i utvecklingsländer, framförallt i Västafrika, och enligt en rapport från FN och Swedwatch från 2009 jobbar 14 miljoner människor med kakaoproduktion varav en miljon är barn. Produktionen kantas ofta av fattigdom och det är inte ovanligt med slavarbete och trafficking.

Branschens mörka sidor är inte okända och i takt med att certifieringar som Fairtrade och Rainforest alliance har växt sig stora, börjar även chokladtillverkarna agera. Marabou, som ägs av Kraft foods, stämplar idag chokladaskarna Aladdin och Paradis med Rainforest alliance - en märkning som kräver att chokladen innehåller 30 procent kakao från certifierade odlingar. Enligt Anders Carne på Marabou siktar man dock på att all kakao i chokladen som produceras i Sverige ska vara certifierad i slutet av 2012.

ANNONS

- Rainforest alliance-certifieringen är relativt ung vilket bland annat innebär att inte tillräckligt många bönder och gårdar är certifierade än, men expansionen går ganska snabbt, säger han.

Den kanske mest kända certifieringen är Fairtrade som kräver att 100 procent av kakaon ska vara certifierad. Märkningen innebär bland annat att odlarna garanteras ett minimipris, att långsiktiga handelsavtal sluts för att förbättra odlingsvillkoren samt att demokratiutveckling och mänskliga rättigheter ska gynnas.

Men trots att 65 procent av de svenska konsumenterna känner till märkningen var bara 1,7 procent av alla sålda chokladkakor Fairtrademärkta 2010.

Ola Höien, kommunikationsansvarig på Fairtrade Sverige, önskar att konsumenterna skulle bli lite mer nyfikna på produktionens villkor.

- Om vi inte bara tittar på priset utan även ägnar en tanke åt dem som har producerat varorna så kommer vi ganska långt tror jag. Det kan vara en fin tanke i juletid, säger han.

Då och då syns kritik mot företag som certifierar. Kan man lita på märkningen?

- Köper man certifierade produkter så finns ett system som är där för att förbättra. Men kritik är bra då den gör att vi måste fortsätta att göra ett bra arbete. Vår idé är att vi vill göra så mycket skillnad för så många som möjligt men det går inte över en natt från fattigdom till villa, Volvo och vovve. Länderna är fortfarande väldigt fattiga, säger han.

ANNONS

Fairtrade skickar själva inga pengar så om chokladkakan kostar 20 kronor i stället för 15 betyder inte det att 5 kronor går till odlaren. De har redan fått sina pengar i och med bättre villkor vid försäljningen av kakaobönorna vilket i sin tur innebär att produkterna oftast är dyrare.

Är det risk att det blir en klassfråga vem som kan köpa ett gott samvete?

- En av de största grupperna som handlar våra produkter är mellan 15 och 34 år. Där går många i skolan och jag tror att det främst handlar om att ha ett engagemang för frågan. Men vi måste självklart vara ödmjuka inför det faktum att alla inte har råd att köpa dyrare produkter. Men fler kan ta små steg när man väl har möjlighet, säger Ola Höien.

Vad skulle du vilja se från handelns sida?

- Att man vågar lyfta fram de certifierade varorna, inte minst inför julen som är den stora köphelgen. Som konsument kan man hjälpa till att förbättra produktionsvillkoren för kakaotillverkarna genom sin handel. Ingen vill ju att barn ska jobba eller att folk inte ska få betalt för sitt arbete.

Mjölkchoklad har tre gånger så stor klimatpåverkan som mörk choklad.

Källa: Livsmedelsverket

Kilo per person och år

1960: 6,7

1970: 9,3

1980: 9,8

1990: 11,1

2000: 14,8

2009: 15,1

Källa: Jordbruksverket

ANNONS