Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Brett missnöje med bredband

Två av tre användare tycker inte att bredbandsleverantörerna håller sina löften. Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts för GP:s räkning. Över hälften tycker också att supporten fungerar dåligt.
I den tuffa jakten på fler kunder försöker bredbandsleverantörerna göra allt för att överträffa varandra i marknadsföringen. Lägsta pris, snabbaste uppkoppling och den bästa supporten är tre paradnummer.
Många kunder nappar, men känner sig i slutänden lite lurade.
Det framgår av den Sifo-undersökning som test- och researchföretaget Consumer Content genomfört för Göteborgs-Postens räkning.

Håller inte vad de lovar
Av de drygt 1 300 tillfrågade tycker endast 30 procent att bredbandsleverantörerna helt uppfyller vad de lovat. Av de stora bolagen är det Spray som har flest kunder som inte är helt nöjda. Endast 17 procent tycker att bolaget håller sina löften fullt ut, medan 32 respektive 31 procent av Bredbandsbolagets och Telias kunder tycker att löftena infriats helt.
- När det gäller de fyra stora bredbandsleverantörerna är siffrorna i undersökningen tillförlitliga, säger Toivo Sjörén, chef för opinionsundersökningarna på Sifo.
Mindre än hälften av de tillfrågade tycker att supporten fungerar bra eller mycket bra. Genomsnittet i undersökningen ligger på 45 procent nöjda supportanvändare. Klart sämst ligger Spray med 33 procent.
Nästan varannan bredbandsanvändare har haft problem med avbrott de senaste tre månaderna. 48 procent av de tillfrågade har haft minst ett avbrott, medan 17 procent har haft tre eller flera avbrott.
Men variationen är stor mellan bolagen. Spray leder avbrottsligan. 21 procent av deras kunder har haft tre eller flera avbrott.

Spray genomgående sämst
Mest tillförlitligt har Bredbandsbolaget varit. Sju procent av deras kunder har haft tre eller flera avbrott.
Spray har genomgående sämst siffror i undersökningen. Mats Holmgren, bredbandsansvarig på Spray, har en förklaring:
- Vi hade väldigt många nya kunder i december. Många av dem fick ett datum då deras bredband skulle vara igång och det kunde vi inte hålla. Våra leverantörer, Telia och Telenor, har haft problem att hinna med och många har därför ringt vår kundtjänst och support.
Men hur förklarar du att Spray haft flest avbrott?
- Egentligen låter det märkligt. Rent teoretiskt ska vi inte ha fler avbrott än Telia, eftersom vi använder deras nät, säger Mats Holmgren.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.