Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bra förpackningar säljer

Tradition och fokus på andra saker. Det är orsakerna till att så många förpackningar är hopplösa att få upp. Men lättöppnade förpackningar kommer att bli nästa stora säljargument från handeln.
Lena Lorentzen är industridesigner och har utformat testverksamheten som ska bli grund för nya regler för bättre förpackningar i Sverige och övriga Europa. Hon beskriver hur andra faktorer prioriterats när förpackningar skapats. Exempelvis har det gällt transporter, hållbarhet och miljön.
- När man såg vilket sopberg det blir av förpackningar lades fokus på material och återvinning. Men utformningen har också transportekonomiska orsaker och dessutom ska den fungera i produktionen, säger Lena Lorentzen och tillägger:
- En del tycker att jag är alldeles för snäll och förstående när jag säger så här.
Hon beskriver hur traditionen gjort att vi fortfarande har kvar runda syltburkar. Hur glasblåsningens runda former fick leva kvar även när glaset började gjutas i formar.
En mera sentida tradition, som inte heller är så lyckad, är läkemedelsburkar som försetts med ett försänkt kryss i locket. Tanken är att man ska kunna lägga en penna i skåran och sen öppna burken med pennan som hävstång.
- Det har blivit en sanning att om en burk ska vara lättöppnad ska den ha ett kryss. Men våra tester visar att burken faktiskt blir svårare att öppna än en vanlig läkemedelsburk. För en person med nedsatt funktion blir det för komplicerat att hantera burk och penna och samtidigt ha kraft att vrida locket,säger Lena Lorentzen.
Hon är optimist vad gäller framtiden och tror att företagen kommer att ha med hanterbarhet i sina kravspecifikationer till förpackningsindustrin. Och dessa krav kommer att bygga på den standard ska börja användas i Europa. Grunden för denna standard kommer från den test metod som hon utvecklat för hanterbarhet.
- De pilotföretag som varit med i våra test har fått otroligt goda insikter när de sett hur testpersonerna försökt bryta sig in i deras förpackningar. Efter det kan de inte gå hem och göra något som är svåröppnat, säger Lena Lorentzen.
Leif Hansson är utvecklingsansvarig på Reumatikerförbundet:
- Det är märkligt att industrin inte insett att det här är en viktig faktor som inte bara berör en liten grupp. Vi vet att i Sverige är det 1,5 miljon människor som har nedsatt handfunktion och i Europa rör det sig om 60-70 miljoner personer, säger Hansson och tillägger att det även är en köpstark grupp. 60 procent av köpkraften finns hos dem som är 55 år och äldre.
- Många företag kommer att upptäcka att detta är ett bra konkurrensområde, säger Leif Hansson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.