Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Lätta är ett väldigt känt varumärke, som många har en relation till. Därför tror jag att det sticker desto mer i ögonen på folk att de bluffar på det här sättet", sa Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson. Bild: Äkta vara

Blev Årets matbluff – så reagerar tillverkaren

I dag stod det klart vinnaren av konsumentföreningen Äkta varas antipris Årets matbluff är Lätta original. I ett mejl till GP besvarar tillverkaren Upfield kritiken.

På framsidan av Lättapaketet finns en bild och text som för tankarna till svensk rapsolja. En närmare titt på baksidan visar dock att bordsmargarinet innehåller mer palmolja som importeras från utlandet.

Lätta tillverkas av Upfield, som nyligen köpte margarinvarumärket från Unilever.

LÄS MER: Populärt bordsmargarin blev Årets matbluff

Edina Dobos är marknadsansvarig på Upfield. I ett mejl till GP skriver hon att de är "förvånade och naturligtvis besvikna" över utmärkelsen. Hon fortsätter:

"Lätta har varit en uppskattad produkt av många svenskar i många år. Våra kunder uppskattar både smaken, att produkten är växtbaserad vilket gör att den belastar miljön mindre än animaliska produkter och att den är svensktillverkad. Men vi välkomnar initiativ som 'Årets Matbluff' då de bidrar till att livsmedelsbranschen granskas och stimulerar diskussion kring vad vi stoppar i oss vad gäller såväl livsmedelssäkerhet och livsmedelskvalitet som hållbarhet och marknadsföring.

Varför har ni valt att lyfta fram rapsolja trots att produkten innehåller mer palmolja?

"Det stämmer att Lätta innehåller något mer palmolja (21%), certifierad och hållbart producerad, än rapsolja (18%). Lätta svensk-tillverkas i Helsingborg med svensk rapsolja vilket vi är stolta över och har velat lyfta på förpackningen. Alla ingredienser framgår av innehållsförteckningen på förpackningen. Vi har stor respekt för att palmoljan är en omdiskuterad ingrediens då produktionen av palmolja bland annat kan hota ovärderliga arter och ekosystem. Därför är det viktigt att välja hållbart producerad palmolja som är språkar och certifierad enligt RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil), något som även Världsnaturfonden rekommenderar. All palmolja i våra produkter är spårbar och hållbart producerad enligt RSPO:s kriterier."

Förstår ni att formspråket kan upplevas som vilseledande? Håller ni med?

"Vi är ytterst måna om att följa de regler och riktlinjer som finns vad gäller marknadsföring, men är lyhörda om våra kunder skulle uppleva att förpackningen inte speglar dess innehåll. Rapsolja och kärnmjölk framhålls på förpackningen då de bidrar till den goda smaken i margarinet, något som uppskattas av våra konsumenter."

Kommer ni förändra något till följd av utmärkelsen?

"Det är inget vi planerar i dag men vi är som sagt lyhörda och öppna för förändringar och förtydliganden om våra kunder upplever att förpackningen inte speglar dess innehåll."

LÄS MER: Produkterna som kan bli Årets matbluff

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.