Bilvärderingen blev dyr affär

ANNONS
|

Kul att veta vad bilen är värd, tänkte hon.

Sara Hellström Klingberg i Göteborg gjorde som så många andra som sett annonsen poppa upp på nätet.

Hon skrev in sitt registreringsnummer och hur många mil bilen gått. Bifogade även namn, adress och mobilnummer. Ett par minuter senare anlände svaret:

"Din bil är värd 15 000 kronor."

Så var det klart. Trodde Sara.

En vecka senare kom ett kuvert hem som hon uppfattade som reklam. Det öppnades aldrig.

Men sedan damp betalningspåminnelsen ner.

Klicken på datorn skulle kosta henne 449 kronor. För en värdering som redan är gratis på flera sajter.

ANNONS

- Jag uppfattade informationen som gratis. Herregud, vad dum och lurad man känner sig, säger Sara Hellström Klingberg. Men när jag sedan pratade runt med folk visade det sig att jag inte var ensam.

Fordonsvärderingen AB, som startade i april förra året, är i dag ett av de mest anmälda företagen hos Konsumentverket.

Totalt handlar det om 209 anmälningar hittills i år. Förra året inkom 98 klagomål.

- Det är mycket. Väldigt mycket, säger Ing-Marie Svanegård, registrator på Konsumentverket. De flesta som hör av sig ringer och frågar vad de ska göra. De anmäler inte,

Är det viktigt att anmäla?

- Ja, absolut. Ju fler som anmäler desto större chans att Konsumentverket kan göra något åt det. Vi vill vara till nytta för så många som möjligt.

Efter kritik från Konsumentverket förra hösten har Fordonsvärderingen AB ändrat utformningen på sajten.

Den har bland annat försetts med pris- och avtalsvillkor.

Men startsidan figurerar nu i två utföranden på nätet: en där kostnaden har en förtydligande streckad linje runt sig, och en utan.

Med eller utan linje, Konsumentverket anser ändå att förändringen är otillräckligt.

- Informationen finns inte där man förväntar sig att finna den, säger Ursula Cronsten, jurist på Konsumentombudsmannens sekretariat, och menar att det här handlar om otillbörlig och vilseledande marknadsföring.

ANNONS

Konsumentverket stämde i slutet av augusti Fordonsvärderingen i Marknadsdomstolen för brott mot marknadsföringslagen och distans- och hemförsäljningslagen. Just nu pågår skriftväxling mellan parterna, något datum för huvudförhandling är inte fastlagd.

Hävda ångerrätt

Hur ska då den som beställt en fordonsvärdering och ångrar sig när fakturan kommer göra?

Hävda ångerrätten som normalt är 14 dagar. Denna rätt kan företaget aldrig förhandla bort.

Om den man köper en vara eller uppgifter av inte informerar om ångerrätten förlorar konsumenten sin ångerrätt först om ett år. (Se faktaruta)

Det går utmärkt att skriva eller maila, bestrida fakturan och hänvisa till att man ångrar sig enligt lag. Någon motivering krävs inte.

Så hur gick det för Sara Hellström Klingberg?

Hon protesterade först hos företagets kundtjänst och slapp påminnelseavgiften. När hon sedan hävdade 100 procent-nöjd-garantin blev det stopp. Företaget hänvisade till att det gått för lång tid från det att hon fått fakturan - trots att hon inte informerats om sin ångerrätt.

Även kreditupplysning

inte

ANNONS