Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Som kund måste man räkna med att det förekommer visst slitage på gamla bilar, menar Allmänna reklamationsnämnden. Bild: Dmitry Orlov

Auktionsfirman slapp byta växellåda - inget fel fanns

Mannen köpte en veteranbil på auktion. Han tyckte att växellådan behövde bytas och begärde att auktionsfirman skulle stå för kostnaden. Firman sa nej och fallet gick till Allmänna reklamationsnämnden.

Mannen köpte en bil från 1962 på auktion hos Bilweb Auctions AB i Västra Frölunda. I annonsen angavs att bilen var en ”superfräsch bil som går jättebra i motor, bromsar och växellåda”. Mannen som anmält företaget menar att beskrivningen inte stämmer med verkligheten, eftersom det var problem med växellådan.

Han anger i sin anmälan att det inte gick att provköra bilen på visningsdagen, utan först vid leveranstillfället. Vid provkörning märkte han att det var svårt att lägga i ettans och tvåans växel, men tänkte, efter en diskussion med företagets representant, att det nog bara var ovana vid bilen.

I anmälan skriver mannen att han sedan låtit en verkstad titta på växellådan, som visat sig vara sliten. En reparation skulle kosta 31 645 kronor och det är den summa han begär av Bilweb Auctions.

Efter köpet körde mannen hem, en sträcka på drygt elva mil och anger att det aldrig varit tal om att bilen inte kunde köras den sträckan.

Mannen godkände villkoren

Bilweb Auctions motsätter sig kravet. De anger i sitt svar till nämnden bland annat att mannen har godkänt försäljningsvillkoren, där det framgår att bilen såldes i befintligt skick. Kunden har besiktigat och skriftligt godkänt bilen och beskrivningen före avhämtning. Det framgår av kvittot.

En köpare är inte bunden av ett vinnande bud, utan ges möjlighet att först godkänna beskrivningen och objektet innan affären slutförs.

Företaget skriver också att felet på bilen inte fanns vid leverans och att bilen var nybesiktigad och provkörd av bilprovningen och av expert, utan anmärkning. Att en så pass gammal bil är trög att växla är inget ovanligt, menar företaget.

Bilen har stått oanvänd under flera år, vilket kunden upplystes om. "Han fick även information om att det var olämpligt att köra en längre tur, utan teknisk kontroll och genomgång av bilen först. Gammal olja i växellådan eller för lite olja samt ovarsam hantering av växelspaken och kopplingen kan ha orsakat felet", skriver företaget i sitt svar.

Allmänna reklamationsnämndens beslut

Nämnden går helt på företagets linje och menar att eftersom bilen är så pass gammal måste man som kund räkna med att det förekommer visst slitage. Utredningen som gjorts visar att växellådan är funktionsduglig och att någon närmare utredning om det åberopade felet inte finns.

Nämnden anser därför att det inte finns något köprättsligt fel på varan och avslår begäran om ersättning.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.