Allt fler klagar på teleoperatörer

ANNONS
|

Fast telefoni och bredband får konsumenter ofta problem med. När det gäller bredband handlar det ofta om att man inte får den hastighet man beställt eller att det visar sig närmast omöjligt att byta leverantör.

- Det är så många som skaffat bredband nu - och det är inte så enkelt som det framstår i marknadsföringen, säger Ola Svensson, jurist på Konsumentverket.

Han tycker att marknadsföringen inte är direkt vilseledande, men att företagen kör på för hårt.

- Marknaden har exploderat, konkurrensen om bredbandskunderna är stenhård - åtminstone innan du beställer - sedan verkar den vara i det närmaste död, säger Ola Svensson.

ANNONS

Från och med förra året blev det möjligt för andra operatörer än Telia att erbjuda fast telefoni. Sedan dess har klagomålen på de nya operatörerna ökat kraftigt.

- Det största och allvarligaste problemet är att människor bytt teleoperatör utan att veta om det. En telefonförsäljare ringer upp hemma, den som svarar kanske tackar ja till att få information hemsänt, och plötsligt kommer ett brev hem att du bytt operatör, ett brev som många uppfattar som reklam, säger Björn Smith, jurist på Konsumentverket.

Branschen är väl medveten om problemet. Ändå fortsätter klagomålen att i en jämn ström flyta in.

- Företagen brukar skylla på säljarna, men så fort ett bolag får ett vitesföreläggande så minskar problemet. Jag kan bara tolka det som att de kan göra något när de har kniven på strupen, men inte annars, säger Björns Smith.

Ungefär en miljon hushåll har ledsnat på att få säljare på tråden och anmält sig till Nix-registret - och till de hushållen får säljare inte ringa. Så kakan av potentiella kunder minskar ständigt.

Dåligt bemötande vanligt

Att inte komma fram till kundtjänst eller att få ett dåligt eller okunnigt bemötande är också ett vanligt problem.

GP har ett flertal gånger försökt få en kommentar från Universal Telecom. Dess kundtjänst ligger på Madeira. Chefen där hänvisar till företagets presstalesman, en advokat i Stockholm. Denne har dock inte återkommit till GP.

ANNONS

Tele 2 är det bolag som fått flest klagomål hos Post- och Telestyrelsen angående fast telefoni.

- 2005 var ett speciellt år, det var första gången de fasta abonnemangen släpptes fria. Det är inte så lätt att erbjuda tjänster inom ett område där det så många år varit monopol. Vi hade jätteproblem i början av året och upptäckte i många fall att vårt sätt inte var det bästa. Men en halv miljon kunder inom den fasta telefonin bytte bolag 2005, då blir problemen ganska förståeliga, tycker informationschefen Malin Sparf Rydberg.

Mattias Grafström, enhetschef på Post- och Telestyrelsen (PTS), ser problemet med att kunder knyts till avtal mot sin vilja som allvarligt. Följden blir att drabbade abonnenter senare får räkningar som de tycker är felaktiga. Men det största problemet är enligt honom svårigheten att lösa tvister utanför domstol.

Få går till domstol

- Ytterst få går till domstol - man kan därför anta att vissa betalar helt enkelt för att de inte ser någon annan utväg. Allmänna reklamationsnämnden tar normalt inte upp ärenden som handlar om mindre belopp än tusen kronor, men femhundra kronor är mycket pengar för de flesta.

Mattias Grafström ger några idéer till lösningar:

*Ett system som i Danmark, där branschen själv löser tvister i en nämnd. Företagen får betala ett sanktionsbelopp oavsett hur det går - för att ärenden ska lösas snabbt och enkelt och inte hamna i nämnden.

ANNONS

*Inrätta en en rådgivningsbyrå för tele- och internetfrågor, som kan bidra till att vissa tvister blir lösa, i stil med Konsumenternas elrådgivningsbyrå och Konsumenternas försäkringsbyrå.

Företag det klagas på

Universal Telecom

Optimal Telecom

Glocalnet

Tele2

Bredbands-

bolaget

Telia

Tänk på

ANNONS