Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Belastningen från bilbältet ska inte ligga på magen, utan det ska dras under magen, vid sidan om magen och mellan brösten. Bild: Folksam
Belastningen från bilbältet ska inte ligga på magen, utan det ska dras under magen, vid sidan om magen och mellan brösten. Bild: Folksam

4 av 10 gravida använder bilbältet fel

Fyra av tio gravida sätter på sig bilbältet fel. Enligt en undersökning som försäkringsbolaget Folksam gjort i samarbete med Stiftelsen Chalmers Industriteknik kan det få förödande konsekvenser i en krock, både för kvinnan och det ofödda barnet.

Är du gravid och sätter bältet över magen eller sitter och håller det åt sidan för att öka komforten gör du fel. Och det kan få förödande konsekvenser både för dig och fostret.

Trots våra moderna bilar är säkerhetsbältet det enskilt viktigaste säkerhetssystemet för dig som förare eller passagerare i en bil. Säkerhetsbältet minskar risken att omkomma i en kollision med 50 procent, så även för gravida.

– Många uttrycker sin oro över att bältet skulle kunna skada fostret, men om man använder det rätt skyddar det barnet, säger Helena Stigson, forskare på försäkringsbolaget Folksam.

LÄS MER: Bäst i test inte alltid dyraste cykelhjälmen

LÄS MER: Folksam: Risk för fler olyckor med elsparkcyklar

Folksam har gjort en enkätstudie i samarbete med Stiftelsen Chalmers Industriteknik och som visar att 40 procent av de tillfrågade gravida gör fel när de sätter på sig ett bilbälte.

– Det slående i vår studie är att bara 6 procent har fått information om hur man ska använda bilbälte, från mödravården eller annan vårdkontakt. Det är oroväckande att de inte får rätt information, eftersom 84 procent av de gravida använder bilen dagligen eller flera gånger i veckan och därmed utsätter sig för en förhöjd risk under en lång tid, säger hon.

Felaktig information sprids på nätet

Sammanlagt hade endast en tredjedel av de tillfrågade kvinnorna fått eller aktivt sökt information själv om hur bilbältet ska användas under graviditeten och totalt bland dessa kvinnor använde var tredje bältet fel. Problemet enligt henne är också att det finns brister i den information som sprids på nätet.

Den vanligaste felanvändningen är att placera diagonalbältet, den övre delen av bältet, felaktigt över bröstkorgen och magen.

– För gravida är det extra viktigt att veta hur man ska ta på sig bilbältet. För att undvika belastning på magen om det blir en kollision ska det sitta under magen och över höften. Diagonalbältet drar du vid sidan om magen, mellan brösten och över skuldran. Höftbältet vara åtdraget och fånga upp rörelsen framåt. Diagonalbältet ska fånga upp överkroppen, förklarar Helena Stigson.

Helena Stigson, forskare på försäkringsbolaget Folksam. Bild: Pressbild
Helena Stigson, forskare på försäkringsbolaget Folksam. Bild: Pressbild

Bältet får inte glida ut över axeln och ska sitta så nära kroppen som möjligt. Säkerhetsbältet är designat för att fånga upp och fördela belastningen över kroppen vid en krock. I enkätstudien ställdes också frågan om kvinnorna använde bältet ”annorlunda”. Nästan var femte person svarade att de håller det bort det från kroppen, vilket ökar slacket i bältet och gör det svårare att fånga upp kroppen.

Vilka skador riskerar gravida kvinnor om de använder bilbältet fel?

– Vid en kollision blir det som trubbigt våld mot magen och det som är mest känsligt är moderkakan, eftersom den inte har några elastiska fibrer och därför kan den inte följa med i rörelsen när det blir en kraftig inbromsning.

En del kvinnor i enkätstudien har uttryckt oro för att bilens airbag kan skada magen. Men enligt Helena Stigson har Volvo i krocktester och simuleringar visat att en airbag hjälper till att fördela kraften och därmed skyddar gravidmagen tillsammans med bältet. Enligt henne ska man dock se till att avståndet är 20-25 centimeters mellan magen och mitten av ratten.

Gravidbälte för komforten – ingen säkerhetsprodukt

Att komplettera med ett så kallat gravidbälte är ingen lösning. De är visserligen testade, men enligt henne är de inte godkända ihop med ett vanligt säkerhetsbälte.

– Så det är en komfortprodukt, ingen säkerhetsprodukt, eftersom vi inte vet hur de skulle uppföra sig i en kollision, förklarar Helena Stigson.

Hur går ni vidare nu med resultatet från enkätundersökningen?

– Om två veckor ska vi ha ett seminarium för bland annat biltillverkare, myndigheter och intresseorganisationer. Det är viktigt att fler aktörer sprider information om hur gravida ska använda bilbältet på ett korrekt sätt. Vår förhoppning är att denna kartläggning även ska användas av exempelvis biltillverkare för att utveckla bättre bältessystem, säger Helena Stigson.

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.