Det väcks många frågor kring vinterdäck och sommar däck när vädret skiftar
Det väcks många frågor kring vinterdäck och sommar däck när vädret skiftar Bild: Berit

15 frågor och svar om däckbyte

Vinterdäcken kommer och går, och varje år dyker det upp frågor kring vad man får, eller bör göra. GP har ställt 15 av de vanligaste frågorna om hjulskifte till experter på Transportstyrelsen och tidningen Vi bilägare.

ANNONS
|

När måste man ha vinterdäck?

– När det är vinterväglag mellan första december och sista mars. Så, när det är snö, is eller frost på någon del av vägen. Sen är det polisen på plats som avgör huruvida det räknas som vinterväglag. Om det inte är vinterväglag så får man åka med sommardäck, men under perioden december till och med mars är det bäst att ha vinterdäck om man inte kan lämna bilen hemma under kalla perioder, säger Hans Norén, utredare på Transportstyrelsen.

När får man inte ha dubbdäck enligt reglerna?

– Du får inte ha dubbdäck mellan 16 april och 30 september om det inte är vinterväglag, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

ANNONS

Får man ha vinterdäck året om?

– Friktionsdäck (vinterdäck utan dubbar) får du använda hela året. Men man ska komma ihåg att olika däck har olika egenskaper och passar olika underlag. Sommardäck är gjorda för att användas, och prestera bra, i sommartemperaturer och vinterdäck gjorda för att prestera i kalla temperaturer, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Vad är straffet för att köra med fel däck?

– Riksåklagaren har föreskrifter om hur mycket böter som ges för de brott där polisen ger böter direkt på plats, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Enligt Fordonsförordningen ger det 500 kronors böter att köra med dubbdäck när det inte är tillåtet. Kombinerar du dubbade och odubbade däck på samma fordon ger det 1000 kronor i böter och om du drar ett släp utan dubbdäck med en bil med dubbdäck ger även det 1000 kronor i böter.

Kör du med för ytligt mönsterdjup, till exempel om du kör med sommardäck på vinterväglag, kan du få böter på 1200 kronor.

Är dubbdäck bättre än friktionsdäck?

– Om man tittat på greppet kan vi säga att dubbade däck presterar bättre på is, framför allt när det börjar blir riktigt kallt. På övriga underlag är de ganska lika. Det ahn år andra sidan pratats om att det sprids mer partiklar i luften från dubbdäck, så det ska man också tänka på, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

ANNONS

Får man köra överallt med dubbdäck?

– Det finns ju vissa miljözoner i ett antal städer, inte alla städer men en del städer, där du inte får köra alls med dubbdäck, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Vad är M+S-däck?

– M+S är en beteckning ’mud and snow’, det är en märkning som tillverkaren kan sätta på däck som de tycker presterar bättre på underlag av lera eller snö. Men det finns inga krav som de behöver uppfylla för att få ha den märkningen, utan det räcker att tillverkaren tycker att de är bra för de underlagen.

– Fram till sista november 2024 finns det ett undantag där det är det okej att köra med M+S däck på personbilar när det är vinterunderlag, om däcken är framtagna för vinterkörning. Men det är ganska svårt att veta exakt vilka modeller som är framtagna för vinterkörning. Ibland är M+S märkningen kombinerad med en annan märkning som ser ut som ett berg och en snöflinga – då är de definitivt godkända för vinterkörning, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Vad kostar nya däck?

– Det varierar en hel del så kolla runt. Ett däck kan kosta allt från 600 - 700 ända upp till 3500, säger Nils Svärd, däckexpert och däcktestare på tidningen Vi bilägare.

– Det beror dels på om man har en liten bil eller en stor bil. Däckkostnaderna ökar ganska ordentlig, nästan dubblas, när man kör en stor suv.

ANNONS

– Det är även stora skillnader mellan olika märken. Faktum är att med däck får du vad du betalar för och det är inte något man ska kompromissa med. Däcken är viktiga för säkerheten i bilen och man ska investera i goda säkerhetsmarginaler, säger Nils Svärd på Vi bilägare.

Vad kostar det att byta däck?

– Priserna varierar väldigt mycket så det är bra att kolla på tre-fyra ställen innan och jämföra. Det finns många som erbjuder billiga alternativ och sätter upp tält på storköpsparkeringar precis när efterfrågan är som störst men ta inte den genvägen. Det är billigt av en anledning, de som arbetar där har dåliga arbetsvillkor och kunder berättar om dåligt bemötande, säger Nils Svärd på Vi bilägare.

Generellt kostar däckbyte mellan 200 och 500 kronor.

Hur fungerar ett däckhotell?

– En däckfirma som även ansvarar för att lagra de däck som de plockar av. Det en bra lösning när man bor i en stad och har ont om förvaring, säger Nils Svärd på Vi bilägare.

– De passar även på att kolla på dem och ser hur det är med slitage. De tvättar och gör rent och hör av sig i god tid när det börjar bli dags att byta igen.

Måste man boka tid hos däckfirmor?

– Precis innan och efter första halkan brukar det vara en rusch med ganska mycket väntetid om man inte bokat tid. Det är bra att vara ut i god tid. De vinterdäcken fungerar bättre om de får nötas i några mil innan det bli halt och när alla andra ska byta samtidigt och det är stressigt på verkstäderna är risken större att något blir fel, säger Nils Svärd på Vi bilägare.

ANNONS

Vad ska jag kolla efter ett däckbyte?

– Dubbelkolla att däcken sitter på rätt håll. Mönstret på däcken är utformat på specifika sätt för att leda bort vatten och motverka vattenplaning. Det kan bli fel både när du gör det själv eller hos verkstad, säger Nils Svärd på Vi bilägare.

– Det kan man kolla på sidan av däcket. Det brukar stå ”rotation” med en pil som visar riktningen det ska rulla i eller så står det ”outside” på sidan ska vara utåt.

– Håll även koll på däcktrycket. Vid de stora bytessäsongerna sätter de samma lufttryck oavsett bil. Så åk till en mack och kolla av. Dåligt tryck i däcken ger längre bromssträckor, det blir lättare vattenplaning och däcken slits snabbare.

Hur byter jag däck själv?

Behöver man ha vinterdäck på en moped?

– Nej, det måste man inte enligt lagen. Men är det halt och man måste ut och åka så är det en stor risk om man inte har vinterdäck, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Hur vet man om däcken är utslitna?

– Det är bara att mäta mönsterdjupen. Huvudregeln för personbilar är att på sommaren ska däcken ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeters mönsterdjup och vid vinterväglag ska de vara minst 3 millimeter, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

LÄS MER:20 frågor om adhd – symptom, behandling och ärftlighet

LÄS MER:Trafikverket ska bygga bort dödsfällan på bron på E6 vid Hogdal

LÄS MER:Hotet mot bilindustrin – kan bli problem i flera år

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS