Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Väl framme i Brac. Åsa Björnemark med sina barn Moa (till vänster) och tvillingarna Saga och Clara, och svärmor Gun-Britt Persson. Bild: Privat

1 000 passagerare drabbades av förseningar när två plan fick vända hem

Semestern förkortades med en dag för familjen Björnemark. Två flygplan hos ett flygbolag drabbades av samma tekniska fel och ettusen passagerare blev försenade mellan två timmar och ett dygn. Braathens Regional Airlines, BRA, har avslagit deras begäran om förseningsersättning och anmälts till Allmänna reklamationsnämnden.

För Björnemarks sällskap på sex personer och med den största ersättningen handlar det om 3 600 euro eller cirka 38 000 kronor i ersättning enligt EU-förordningen. Deras plan var på väg till Split och vände när det befann sig i tyskt luftrum och återvände till Sverige och Malmö.

Det andra drabbade planet skulle till Grekland. Även de som var på respektive turistmål och skulle flyga hem var bland dem som drabbades av förseningar.

Redan fått ersättning från Ving

Familjen Björnemark hade köpt en paketresa från en resebyrå, där flyget var en del.

– Ving har däremot ersatt oss för en dags förlorad semester plus ytterligare 500 kronor per person, fastän de redan hade betalat hotellet där vi var tvungna att övernatta i Lund. Vi behövde inte ens klaga, utan Ving var proaktivt och gick ut i förväg och berättade allt, berättar Åsa Björnemark.

Orsaken till att flygningen inte fullföljdes var ett tekniskt fel. Efter landningen på svensk mark fick passagerarna, enligt henne, informationen att det ”skulle ha varit ofarligt att fortsätta till Kroatien med tre fungerande motorer, men att det var enklare för BRA att kontrollera motorn och hitta ersättningsplan i Malmö än från Split”.

Har bedömts olika

Tania Harris är reklamationsansvarig på BRA:

– Det är flygkaptenen som fattar det beslutet, det bästa utifrån den felindikation de får ombord och det tas utifrån flera beräkningar, säger hon och tillägger att Malmö var närmare än Split och att flygbolaget dessutom har sin tekniska bas på flygplatsen där.

BRA har nekat till EU-ersättningen med hänvisning till att ”den tekniska mellanlandningen” berodde på extraordinära omständigheter. I tidigare EU-domar har tekniska fel dömts åt båda hållen. De har bedömts som extraordinära omständigheter och de har bedömts att inte vara det.

Enligt en dom 2015 kan även oförutsedda tekniska problem leda till att lufttrafikföretagen blir skyldiga att kompensera passagerarna enligt flygpassagerarförordningen. Däremot kan vissa tekniska problem som bland annat är resultatet av dolda fabrikationsfel, och som påverkar flygsäkerheten, eller av sabotage eller terrorism, frita lufttrafikföretagen från skyldigheten att kompensera passagerarna enligt EU-förordningen.

Högt krav på tekniskt fel

Karolin Kühn är juridisk rådgivare på Konsument Europa:

– Alla tekniska problem är inte extraordinära omständigheter. Exempelvis kan tekniska problem som beror på bristande underhåll inte utgöra en extraordinär omständighet, utan det ska vara något som ligger utanför flygbolagets faktiska kontroll. Exempelvis om tillverkaren eller en berörd myndighet påpekar att det finns ett fabrikationsfel på flygplanstypen. Så det är ett högt krav på vad som ska kunna anses som tekniskt fel.

LÄS MER: Ingen kompensation efter pilotstrejk på SAS

Dessutom är det ytterligare ett krav som ska uppfyllas och det handlar om hur flygbolaget har handlat för att göra det bästa för sina strandsatta passagerare.

– Det räcker inte med det första kravet på extraordinär omständighet, utan det handlar också om hur flygbolaget har agerat. Det är steg två som man inte alltid tänker på, förklarar Karolin Kühn som inte kan säga något om hur det kommer att gå i just det här fallet.

Hon förtydligar med att flygbolaget ska ha vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika det inställda flyget.

– Kommer man inte överens eller fått ett bra svar från flygbolaget så rekommenderar vi alltid konsumenter att överklaga till berörd myndighet, exempelvis Allmänna reklamationsmyndigheten i Sverige som i det här fallet, säger Karolin Kühn på Konsument Europa.

”Jättemånga reklamationer”

Flygbolaget BRA har också rekommenderat sina kunder, som inte fått ut EU-ersättningen för sina förseningar på upp till ett dygn, att gå vidare med ärendet till Allmänna reklamationsnämnden.

– Vi har fått in jättemånga reklamationer, för det blir en kedjereaktion när två plan får tekniska indikationer samtidigt. Exempelvis planet till Split som skulle ha flugit hem resenärer därifrån och sedan flugit vidare, säger Tania Harris på BRA.

Tania Harris på BRA har fått ta hand om många reklamationer efter att två plan drabbats av samma tekniska fel samma dag. Bild: Privat

Hon är medveten om att det är få situationer som bedöms som extraordinära.

– Vi gjorde allt vi kunde för att lösa den här tråkiga situationen på bästa sätt. Den var ny och unik för oss. Charterresenärerna drabbades värst och förlorade en dag på sin semester. Och för vissa blev det till och med förseningar på hemresan också, men där har vi redan kompenserat enligt EU-förordningen, säger hon.

Nu är det upp till Allmänna reklamationsnämnden att behandla anmälningarna och fatta ett beslut. Som alltid är det en rekommendation till företaget. De företag som inte följer nämndens rekommendationer hamnar på tidningen Råd & Röns svarta lista.

– Vi följer alltid ARN:s rekommendationer så våra kunder kan känna sig trygga och lugna, lovar Tania Harris.

ARN har hittills fått in 13 anmälningar från passagerare som blev försenade till Split. Varje anmälan innehåller två-sex resenärer.

Flygpassagerarförordningen

EU-reglerna innebär att flygpassagerare som drabbats av förseningar på minst tre timmar ska kompenseras med mellan 250 och 600 euro. Hur stor ersättning som blir aktuell beror på flygningens avstånd.

Du omfattas av reglerna när:

• du flyger från en flygplats inom EU.

• du flyger från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat i EU, Island, Norge eller Schweiz.

Källa: Konsument Europa

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.