Ångerrätt gäller vid nätbokning

Har du bokat en tjänst via internet gäller alltid ångerrätt.

ANNONS
|

Distanslagen kullkastar företags krav på betalning vid sena avbokningar.

- Konsumenten får stå på sig och hävda att man har ångerrätt och vill utnyttja denna. Säljaren får alltså inte debitera konsumenten för utebliven vinst eller annat. I så fall får konsumenten bestrida eventuella fakturor som skickas av säljaren, säger konsumentrådgivare Paulina Daryazadeh på Konsument Göteborg.

Många företag som säljer tjänster använder internetbokning för att underlätta både för konsumenter och sig själva. Exempelvis frisörer, massörer och terapeuter.

- Företagen vet oftast inte att de omfattas av distanslagen eftersom de inte ser sig som "näthandel", utan de ser bara internet som en kanal för att få in kunder, säger hon.

ANNONS

Men distanslagen och därmed ångerrätten gäller inte bara för varor, utan även tjänster.

Detta förutsatt:

• Att bokningen sker via ett organiserat system på internet.

• Att all kommunikation mellan dig och företaget sker på distans: du bokar en tid via ett webbaserat bokningssystem, och därefter kan du e-posta, prata via telefon och skicka sms till företaget.

• Att verksamheten inte är undantagen i lagen.

Om du däremot först varit inne på en salong och pratat med någon i personalen och sedan bokat via nätet gäller inte ångerrätten.

- Det måste vara ett uppenbart organiserat system för internetbokning. Om företaget bara har ett telefonnummer på sin hemsida och du bokar via detta gäller heller inte distanslagen, förklarar konsumentrådgivare Paulina Daryazadeh.

Företagen ska ge tydlig information och konsumenterna ska inte behöva leta efter den. Med korrekt information gäller två veckors ångerrätt. Det vill säga, har du bokat en frisörtid elva dagar före kan företaget inte debitera dig om du avbokar strax före utsatt tid. Har företaget helt missat att informera gäller ett års ångerfrist. Och om du får information senare börjar ångerfristen löpa från den dagen.

Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket, instämmer i att en följd av ångerrätten är att konsumenten kan ångra sig utan kostnad.

ANNONS

De företag som ser sig som näthandel, oftast för att de säljer varor, verkar vara mer konsekventa med att upplysa om konsumenternas ångerrätt. Exempelvis gäller det postorderföretag med ordertelefon.

Däremot blir resultatet rakt motsatt vid en genomgång av 100 träffar på "frisör Göteborg" på bokadirekt.se.

Vi låtsasbokar genom ett klick på en tjänst och en tid, kommer till rutan för att fylla i personuppgifter och får ingen information om ångerrätten i det skedet. Däremot upplyser företagen om att avbokningar så sent som 23 eller 24 timmar före utsatt tid debiteras helt eller till viss del. En frisör har satt tidsgränsen åtta timmar före och en annan två timmar före.

- Gick själv in och kollade på den sidan och det stod ingenting alls om ångerrätten. Är verksamheten inte undantagen i lagen så leder informationsmissen till en förlängd ångerfrist på ett år, konstaterar Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

Det finns undantag för ångerrätt för vissa tjänster som är avtalade till viss dag eller tidsperiod (se fakta), men där nämns varken frisörer, massörer eller terapeuter.

- Reglerna är tydliga och klara, men det är först i verkligheten, i sitt rätta sammanhang, som man ser vilka effekterna blir av lagen. Det har skett en stor utflyttning av tjänster till nätet, konstaterar Magnus Karpe.

ANNONS

Vi har också varit i kontakt med bransch- och arbetsgivarorganisationen Frisörföretagarna. Frisörföretagarnas jurist Thomas Francke gör en annan bedömning av hur distansavtalslagen ska tillämpas.

- Den tolkningen ska definitivt prövas i en domstol, det är ju en uppfattning som en myndighet har. Att bokstavstroget läsa lagstiftningen på det här sättet innebär bland annat att man som frisör inte skulle våga ta risken att vara bokningsbar på nätet. Och det är ju en orimlighet med tanke på hur samhället ser ut i dag, säger han.

Flera konsumenter har anmält ärenden till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, när de inte fått ångra sig och fått tillbaka det de betalat för tjänsterna. Nämnden har i sina beslut rekommenderat företagen att betala tillbaka till sina kunder.

- Vi ser till varje enskilt fall, men har avtalets ingåtts på distans via nätet och distanslagen är tillämplig så utgår jag från att vi fattar beslut utifrån den, säger ARN:s ordförande och chef Britta Ahnmé Kågerman. 

Fakta: Distanslagen

  1. Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler reglerar köp av varor och tjänster på distans.
  2. Några exempel på distansavtal är köp via internet, telefonförsäljning, postorder, tv-shopping och e-post.
  3. De viktigaste delarna i lagen för dig som konsument är ångerrätten och den information du har rätt att få. När du köper en vara eller en tjänst på distans eller utanför säljarens affärslokal har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Får du ingen information förlängs ångerfristen till ett år. Får konsumenten information om ångerrätten inom detta år så börjar ångerfristen löpa då.
  4. Informationen ska ges klart och begripligt.

Tvingande lag

  1. Lagen är tvingande. Det innebär att allt är otillåtet som är till nackdel för dig som konsument jämfört med lagen. Företagen har rätt till att debitera sena avbokningar, men inte när distanslagens ångerrätt gäller.
  2. Undantag i distanslagen
  3. Undantag från informationsskyldighet och ångerrätt gäller för vissa varor exempelvis livsmedel och tjänster som kultur- och idrottsevenemang eller annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod.

Så avbokar du

  1. Ett annat återkommande krav från de frisörer vi granskat är: "Det går inte att avboka via mejl." "Vill du avboka, ring oss."

-Företagen får inte ställa krav på hur du ska meddela dig. Lagen säger bara att du ska meddela att du ångrat dig, förklarar Paulina Daryazadeh på Konsument Göteborg.

ANNONS