Margareta Varenhed (t v) försöker hjälpa sin mamma, 90-åriga Sigrid Carlsson, att bli av med de oönskade abonnemangen. I brevskörden finns bland annat räkningar för "kommunikation via post",  "trygghet" och "fullmaktshantering". - De har inget samvete, säger Sigrid Carlsson.
Margareta Varenhed (t v) försöker hjälpa sin mamma, 90-åriga Sigrid Carlsson, att bli av med de oönskade abonnemangen. I brevskörden finns bland annat räkningar för "kommunikation via post", "trygghet" och "fullmaktshantering". - De har inget samvete, säger Sigrid Carlsson.

Åldringar luras in i dyra avtal

Sigrid Carlsson, 90, minns inte att hon tackat ja till något. Ändå fick hon räkningar från ett nytt, dyrt telebolag och ett obekant elbolag.

ANNONS
|

Någon gång i slutet av 2015 ringde telefonen hemma hos Sigrid Carlsson i Herrljunga.

- Det var före jul, jag minns inte exakt när. Det var en tjej som pratade om telefon. Hon propsade på att det var billigare och bättre.

Sa du ja till hennes förslag?

- Jag kommer inte ihåg. Minnet börjar svika mig, svarar Sigrid Carlsson.

Efter nyår började det komma fakturor från operatören Svenska telebolaget. Sigrid Carlssons fasta abonnemang var överflyttat dit. Notan blev inte lägre än tidigare utan ungefär dubbelt så hög.

- Jag brukar betala drygt 200 kronor i månaden. Nu var det runt 450, säger hon och visar sina räkningar.

ANNONS

Sigrid Carlsson betalade bland annat 49 kronor i månaden för en ny telefon. Eftersom bindningstiden var 24 månader skulle den kosta totalt 1176 kronor. Om apparaten var värd det priset är oklart.

- Jag fick aldrig någon telefon, berättar hon.

Dottern Margareta Varenhed lyckades efter flera försök få bolaget att gå med på en uppsägning.

Men trasslet var inte över, för i samma veva fick Sigrid Carlsson brev om att hon skulle byta elbolag. Den nya leverantören var Svenska elbolaget, en nära släkting till Svenska telebolaget. Sigrid Carlsson minns inte att säljaren överhuvudtaget sa något om elavtal.

Strax efteråt kom en räkning på 388 kronor för "kommunikation via post" och "trygghet", utan förklaring. Den följdes av en påminnelse; nu stod det att fakturan gällde "fullmaktshantering".

- Jag blev så upprörd. De har ringt mamma på hennes nixade nummer. Nu ska hon betala utan att ens få någon el – bytet är inte förrän i höst. På bolaget sa de att villkoren är sådana och att det kostar 1600 kronor att slippa avtalet. Då KO-anmälde jag dem, berättar Margareta Varenhed.

Många äldre har råkat ut för ungefär samma sak. Bakom ligger, enligt konsumentombudsmannen, en grupp företag som har idkat idkat systematisk och aggressiv telefonförsäljning till människor över 80. "Samvetslöst", säger vikarierande KO Cecilia Tisell i ett pressmeddelande.

ANNONS

Företagen är Svenska telebolaget, Svenska elbolaget och Nytel. De har blivit KO-anmälda 178 gånger och är nu stämda inför tingsrätten. Anklagelserna är bland annat osann prisinformation, samtal till nix-spärrade nummer, felaktig information om ångerrätten samt att de skickat räkningar till personer som aldrig beställt något.

Konsumentombudsmannen yrkar på sammanlagt tre miljoner kronor i straffavgift plus dryga böter om den kritiserade kommersen fortsätter.

- De är extremt oseriösa. Inriktar sig bara mot äldre personer på ett väldigt fult sätt. Det är en avart av telefonförsäljning, säger Carolina Andersson, processråd hos KO.

Vad har det fått för följder?

- Människor har fastnat i dyra avtal som de inte alls haft för avsikt att ingå. Många av dem är sjuka eller dementa, svarar Andersson.

Konsumentredaktionen har tagit del av ljudfiler från flera säljsamtal. I ett av dem säger en 97-årig kvinna gång på gång "jag hör inte" till säljaren. I ett annat säger en 90-årig kvinna: "Jag har inte kommit överens med dig" (se faktaruta). En 87-åring, som enligt anhöriga har diagnosen alzheimer,visar tydligt att hon inte förstår vad samtalet handlar om. Allt detta har tolkats som bindande avtal.

Johan Saxerud, chef för Svenska telebolaget och Svenska elbolaget, vill inte bli intervjuad per telefon. Han skriver i ett mejl: "Vi välkomnar en granskning och ställer oss oeniga till konsumentverkets påståenden". Han vill inte kommentera Sigrid Carlssons berättelse eller något annat enskilt fall.

ANNONS

Hampus Söderström, ensam styrelseledamot i Nytel sedan 7 april, mejlar: "Nytel i Sverige ställer oss helt oförstående till stämningen från Konsumentverket och det regelrätta myndighetsövergrepp vi utsatts för". Det han kallar övergrepp är att Nytels tillgångar har belagts med kvarstad. Samma beslut gäller de andra två bolagen.

Söderström hävdar också att de flesta anmälningarna kommer från konkurrenter.

Nytel har slutat sälja till privatkunder men de andra fortsätter. I förra veckan gick rådgivningstjänsten Hallå konsument ut och varnade för Svenska elbolaget.

Även polisen är inkopplad. Bedrägeriroteln i Örebro utreder ett tiotal fall där El- eller Telebolaget misstänks för bedrägeri.

Samtidigt hoppas Sigrid Carlsson och Margareta Varenhed kunna häva Sigrid Carlssons påstådda avtal med elföretaget.

Vad vill ni säga till de ansvariga?

- Skäms ni inte för att lura människor så? Jag menar inte bara ägarna. De som ringer till gamla människor och övertalar dem, de borde verkligen skämmas, svarar Margareta Varenhed.

- De har inget samvete. Jag hoppas de ryker. Att de försvinner, säger Sigrid Carlsson.

FAKTA: Säljsamtal

Utdrag ur samtal från Svenska telebolaget till en annan 90-årig kvinna, bosatt i Skåne.Källan är en ljudfil som bolaget presenterat för Konsumentverket.

SÄLJAREN: Är det godkänt?

KUNDEN: -Ja ... jag är inte säker på hur det blir.

(Säljaren läser upp en rad detaljer.)

Är det okej då?

- Ja ...

Bra, då är det godkänt.

- ... ja, jag är väldigt tveksam.

Jag vet att du inte kommer att ångra dig. Men man ska vara skeptisk ...

- Jag har inte kommit överens med dig.

Ja, det är klart du har gjort det. Du får ju ...

- Nej, det har jag inte gjort.

Men du godkänner i alla fall avtalet hittills va?

- Nja ... nja ...

Härva av bolag med omstridda metoder

  1. De bolag som nu dras inför rätta ingår i en större grupp företag som de senaste åren anklagats för skojarmetoder.
  2. Det finns starka kopplingar till telebolaget Sveanor, även kallat Telekraft, som stämdes av KO och gick i konkurs för ett par år sedan. Även detta företag misstänktes för att systematiskt lura åldringar.

Före konkursen sålde Sveanor sina kundavtal till Nytel. Den 30-årige man som drev Sveanor har senare suttit i styrelsen för Svenska elbolaget. Han har också ingått i ledningen för tre andra bolag som enligt Konsumentverket har ringt säljsamtal, skickat räkningar och drivit webbsidor för de nu stämda bolagen.

Alla dessa firmor har legat på samma adress i ett handelsområde i Karlstad. Alla utom Sveanor delade på en och samma brevlåda.

  1. Det finns också kopplingar till företaget Linköping callcenter, som uppträdde under namnet Sverigespar och pådyvlade folk el- och teleavtal mot deras vilja, samt teleoperatören 3yemuteris3 som använde varumärket Novakom och hamnade på Råd & Röns svarta lista. Båda är försatta i konkurs.

Den senaste tiden har de stämda bolagen stuvat om i styrelserna och ändrat hemvist flera gånger.

- De byter adress stup i ett och har inte hört av sig när vi har försökt kommunicera, säger Carolina Andersson hos konsumentombudsmannen.

  1. KO vill hindra männen bakom bolagen att starta liknande verksamhet under ny flagg. Därför har KO riktat personliga stämningar mot två personer: Johan Saxerud som leder Svenska el- och Svenska telebolaget samt en 26-årig värmlänning, som fram till i december satt i ledningen för Nytel. Den sistnämnde är tidigare dömd för grovt bedrägeri medelst dataintrång, han var inblandad i fusk med nätpoker.

- Om någon av dem startar ett nytt bolag och använder de här metoderna igen, då kan vi begära att det utdöms vite, säger Carolina Andersson.

I dag delar Svenska telebolaget och Svenska telebolaget på en postbox i Karlstad. Elbolaget uppger en gatuadress i Oslo i sina brev. Nytel har adress i Stochholm men sitter enligt styrelseledamoten Hampus Söderström i Norge.

Söderström förnekar samband mellan Nytel och de andra bolagen. Att de hade samma adress beror enligt honom på att några före detta anställda startade verksamhet i Nytels lokaler – utan att berätta det.

ANNONS