Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Margareta Varenhed (t v) försöker hjälpa sin mamma, 90-åriga Sigrid Carlsson, att bli av med de oönskade abonnemangen. I brevskörden finns bland annat räkningar för "kommunikation via post", "trygghet" och "fullmaktshantering". - De har inget samvete, säger Sigrid Carlsson.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Åldringar luras in i dyra avtal

Sigrid Carlsson, 90, minns inte att hon tackat ja till något. Ändå fick hon räkningar från ett nytt, dyrt telebolag och ett obekant elbolag.

Någon gång i slutet av 2015 ringde telefonen hemma hos Sigrid Carlsson i Herrljunga.
- Det var före jul, jag minns inte exakt när. Det var en tjej som pratade om telefon. Hon propsade på att det var billigare och bättre.
Sa du ja till hennes förslag?
- Jag kommer inte ihåg. Minnet börjar svika mig, svarar Sigrid Carlsson.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Efter nyår började det komma fakturor från operatören Svenska telebolaget. Sigrid Carlssons fasta abonnemang var överflyttat dit. Notan blev inte lägre än tidigare utan ungefär dubbelt så hög.
- Jag brukar betala drygt 200 kronor i månaden. Nu var det runt 450, säger hon och visar sina räkningar.

Sigrid Carlsson betalade bland annat 49 kronor i månaden för en ny telefon. Eftersom bindningstiden var 24 månader skulle den kosta totalt 1 176 kronor. Om apparaten var värd det priset är oklart.
- Jag fick aldrig någon telefon, berättar hon.

Dottern Margareta Varenhed lyckades efter flera försök få bolaget att gå med på en uppsägning. 
Men trasslet var inte över, för i samma veva fick Sigrid Carlsson brev om att hon skulle byta elbolag. Den nya leverantören var Svenska elbolaget, en nära släkting till Svenska telebolaget. Sigrid Carlsson minns inte att säljaren överhuvudtaget sa något om elavtal.

Strax efteråt kom en räkning på 388 kronor för "kommunikation via post" och "trygghet", utan förklaring. Den följdes av en påminnelse; nu stod det att fakturan gällde "fullmaktshantering".
- Jag blev så upprörd. De har ringt mamma på hennes nixade nummer. Nu ska hon betala utan att ens få någon el – bytet är inte förrän i höst. På bolaget sa de att villkoren är sådana och att det kostar 1 600 kronor att slippa avtalet. Då KO-anmälde jag dem, berättar Margareta Varenhed.

Många äldre har råkat ut för ungefär samma sak. Bakom ligger, enligt konsumentombudsmannen, en grupp företag som har idkat idkat systematisk och aggressiv telefonförsäljning till människor över 80. "Samvetslöst", säger vikarierande KO Cecilia Tisell i ett pressmeddelande.

Företagen är Svenska telebolaget, Svenska elbolaget och Nytel. De har blivit KO-anmälda 178 gånger och är nu stämda inför tingsrätten. Anklagelserna är bland annat osann prisinformation, samtal till nix-spärrade nummer, felaktig information om ångerrätten samt att de skickat räkningar till personer som aldrig beställt något. 

Konsumentombudsmannen yrkar på sammanlagt tre miljoner kronor i straffavgift plus dryga böter om den kritiserade kommersen fortsätter.
- De är extremt oseriösa. Inriktar sig bara mot äldre personer på ett väldigt fult sätt. Det är en avart av telefonförsäljning, säger Carolina Andersson, processråd hos KO.
Vad har det fått för följder?
- Människor har fastnat i dyra avtal som de inte alls haft för avsikt att ingå. Många av dem är sjuka eller dementa, svarar Andersson.

Konsumentredaktionen har tagit del av ljudfiler från flera säljsamtal. I ett av dem säger en 97-årig kvinna gång på gång "jag hör inte" till säljaren. I ett annat säger en 90-årig kvinna: "Jag har inte kommit överens med dig" (se faktaruta). En 87-åring, som enligt anhöriga har diagnosen alzheimer,visar tydligt att hon inte förstår vad samtalet handlar om. Allt detta har tolkats som bindande avtal.

Johan Saxerud, chef för Svenska telebolaget och Svenska elbolaget, vill inte bli intervjuad per telefon. Han skriver i ett mejl: "Vi välkomnar en granskning och ställer oss oeniga till konsumentverkets påståenden". Han vill inte kommentera Sigrid Carlssons berättelse eller något annat enskilt fall.

Hampus Söderström, ensam styrelseledamot i Nytel sedan 7 april, mejlar: "Nytel i Sverige ställer oss helt oförstående till stämningen från Konsumentverket och det regelrätta myndighetsövergrepp vi utsatts för". Det han kallar övergrepp är att Nytels tillgångar har belagts med kvarstad. Samma beslut gäller de andra två bolagen. 
Söderström hävdar också att de flesta anmälningarna kommer från konkurrenter.  

Nytel har slutat sälja till privatkunder men de andra fortsätter. I förra veckan gick rådgivningstjänsten Hallå konsument ut och varnade för Svenska elbolaget. 

Även polisen är inkopplad. Bedrägeriroteln i Örebro utreder ett tiotal fall där El- eller Telebolaget misstänks för bedrägeri.

Samtidigt hoppas Sigrid Carlsson och Margareta Varenhed kunna häva Sigrid Carlssons påstådda avtal med elföretaget.
Vad vill ni säga till de ansvariga?
- Skäms ni inte för att lura människor så? Jag menar inte bara ägarna. De som ringer till gamla människor och övertalar dem, de borde verkligen skämmas, svarar Margareta Varenhed.
- De har inget samvete. Jag hoppas de ryker. Att de försvinner, säger Sigrid Carlsson.
 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.