Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Jonas Eek: Jonas Eek: Om att finna sitt språk för sin tro

Jonas Eek berättar om skådespelaren Lars Mikkelsen som genom sin roll i Herrens vägar fick en inre resa. ”Att tro är en process. En utveckling i det att man går en väg och på den vägen följer Någon. Mikkelsens inre resa bekräftar det”, skriver han i sin helgkrönika.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

"Jeg tror på Gud. Og det er jo næsten mere kontroversielt at stå og sige det, end hvis jeg stod her og fortalte jer alt om, hvor og hvornår og hvordan jeg sidst havde sex."

Repliken kommer från Johannes Krogh, den excentriske och dominante prosten och patriarken i den danska serien Herrens vägar på SVT. Hans ord sätter fingret på det faktum att vi ofta är dåliga på att tala om tro. Många saknar språk för det existentiella. Andra sviktar i mod och självförtroende.

”God moves in a mysterious way” sjungs i tv-seriens ledmotiv. Och att Herrens vägar är outgrundliga är något som många kan intyga. Kanske också skådespelaren Lars Mikkelsen som spelar Johannes Krogh. Mikkelsen växte upp i ett ateistiskt hem med föräldrar som såg religion som ett förtryck och opium för folket. Han döptes inte och blev följaktligen inte konfirmerad.

Rollkaraktären Johannes Krogh har många mörka sidor. Trots dessa har umgänget med honom inneburit en inre resa för skådespelaren. Mikkelsen har kommit vidare i sitt eget sökande efter något som ger mening. Samtalen om tvivel och tro har fördjupats. ”Framförallt handlar det om att våga tro och att ha modet att överlämna sig till något som inte kan förklaras”, säger Lars Mikkelsen till DR. Det är en god utläggning av den här helgens tema som är efterföljelse: tro som modet att våga överlämna sig.

Efterföljelsens tema antyder att tro är en process. En utveckling i det att man går en väg och på den vägen följer Någon. Mikkelsens inre resa bekräftar det. I september 2017 berättar han att han har gått från att kalla sig ateist till att våga säga att han är troende. Han beskriver sin tro som en dialog som alltid funnits och som vuxit sig starkare genom åren. Men hans resa slutar inte där. I oktober 2018 kallar Mikkelsen sig kristen och berättar i en intervju att han har låtit döpa sig. Han beskriver dopet som ett löfte om kärlek – inte minst till alla sökande själar som har svårt att begripa och omfamna kärleken i välden:

”Man kan tillbringa ett helt liv med att försöka begripa hur man ger sig själv den kärleken – men tänk om den bara finns där. Jag vet att det låter högtravande men det är i grunden vansinnigt vackert, eftersom de flesta av oss har ett behov av att bli och att vara älskade.”

Det är uppenbart att Johannes Krogh och hans kompromisslösa förhållande till den kristna tron har gjort intryck på och avtryck i skådespelaren. Men medan Johannes Krogh är megaloman – uppslukad av sig själv med falsk och överdriven självuppfattning – är kristen efterföljelse istället en träning i att tona ner sig själv för att Gud ska bli större. Eller som Jesus säger i söndagens text: ”Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig”.

Efterföljelse är modet att våga överlämna sig. Lars Mikkelsens utläggning lyder: ”Dopet är en bekräftelse och ett accepterande av dig som människa som du inte ens kan ge dig själv.”

Han tycks ha funnit ett språk för sin tro på Gud.

LÄS MER: Jonas Eek: "Att få vänta lite känns som en mänsklig rättighet"

LÄS MER: Jonas Eek: "Vi är skyldiga att ta hand om varandra"