Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Jörgen Gustafsson från Falköping jobbar med kommunikationsutveckling på Volvoägda UD Trucks i japanska Ageo.  ” I Japan finns en stark konsensuskultur, en vilja att vara överens. Japanerna är mer försiktiga med kritik och lindar in negativa synpunkter”, säger han. Bild: Marita Wass
Jörgen Gustafsson från Falköping jobbar med kommunikationsutveckling på Volvoägda UD Trucks i japanska Ageo. ” I Japan finns en stark konsensuskultur, en vilja att vara överens. Japanerna är mer försiktiga med kritik och lindar in negativa synpunkter”, säger han. Bild: Marita Wass

Jörgens svenska synsätt ger nya infallsvinklar i Japan

Utsikten från Jörgen Gustafssons fönster vetter mot Shibuya Crossing i Tokyo, den tågstation i världen som flest människor passerar varje dag. Jörgen jobbar med kommunikationsutveckling på UD Trucks i Japan.

Jörgen har bott i Tokyo i drygt två år. Arbetsdagarna tillbringas på UD Trucks huvudkvarter i staden Ageo, 40 minuter med tåg från den japanska huvudstaden. Där är han en av 20 personer från olika länder som arbetar med kommunikation i det Volvoägda företaget som säljer lastbilar i Sydostasien, Australien, Sydafrika och Latinamerika.

– UD Trucks har 8 000 anställda runt om i världen, berättar Jörgen.

Arbetsuppgifterna handlar om kommunikationsutveckling.

– Tillsammans ska vi utveckla de interna kommunikationerna ihop med de externa, förklarar Jörgen och konstaterar att många nya vägar till kommunikation ständigt öppnas.

– Målet är att ge kunder och andra intresserade en bild både av våra produkter och företaget, våra värderingar, våra ambitioner och vår roll i samhället. Internt handlar det om att de anställda ska veta vad som pågår i företaget och i omvärlden och kunna aktivt delta i den dialogen också på digitala plattformar, säger Jörgen och fortsätter:

– Privat är vi i dag vana vid kommunikationsplattformar som Facebook och Linkedin. Vi utvecklar med att etablera liknande plattformar, inom företaget. I stället för att det skickas e-mejl till alla berörda i ett projekt, görs uppdateringar på projektets kommunikationsplattform. Följdfrågor, ytterligare uppdateringar och kommentarer samlas på ett ställe.

Hästintresset blev en ingång

Kommunikation, i olika former, har alltid fascinerat Jörgen. Det började redan i unga år, när han som hästintresserad 16-årig medlem i Falbygdens hästsportsförening blev utsedd till pressreferent och skulle rapportera om medlemmarnas tävlingsresultat i lokaltidningarna. Det ledde så småningom fram till ett första jobb på Falköpings Tidning, som reporter och senare som nattchef.

Och på den vägen fortsatte det tills han i mitten av 1990-talet började arbeta som informatör på Volvo Powertrain i Skövde.

– Jag har alltid velat ta ett steg till, konstaterar han som tidigt insåg att Volvo i Skövde kunde vara en port till ett större sammanhang.

Jörgen Gustafsson ser sig ­gärna om under sin tid i ­Japan. Bilden är tagen framför A-bombdomen i Hiroshima, som påminner om dem som dog när atombomben föll över staden. Bild: Privat
Jörgen Gustafsson ser sig ­gärna om under sin tid i ­Japan. Bilden är tagen framför A-bombdomen i Hiroshima, som påminner om dem som dog när atombomben föll över staden. Bild: Privat

2001 väntade en informationstjänst på Volvofabriken i Göteborg. Jörgen trivdes med arbetsuppgifterna och tågpendlingen på dryga timman.

– Pendling på tåg är bra ställtid. Det ger mig tid på morgnarna att förbereda mig, att planera dagen. På vägen handlar det mer om återhämtning och bearbetning.

Jörgen har regelbundet besökt Japan i tjänsten sedan 2007. Och 2016 blev han erbjuden ett tremånadersprojekt på plats i Ageo. När han fick frågan om han var intresserad av att fortsätta tackade han ja.

– Det var och är ett intressant projekt, konstaterar han.

Annorlunda arbetskultur

Hustrun Ewa bor kvar i villan i centrala Falköping men de fem barnen har flyttat hemifrån. Sammanhållningen är tät och tack vare sociala plattformar håller familjemedlemmarna kontakt.

Jörgen trivs i Japan och den internationella atmosfär som präglar företaget.

– Mina kollegor kommer från olika länder, säger han och berättar att företagsspråket är engelska.

Det finns likheter och skillnader.

– I Japan finns en stark konsensuskultur, en vilja att vara överens. Japanerna är mer försiktiga med kritik och lindar in negativa synpunkter. Det finns också många speciella sociala koder och starka normer. Det är viktigt att känna sig trygg och därför minimeras risk alla sammanhang.

– Jag är tillåten att vara annorlunda, att vara mer öppen och rak med kritik. En anledning till att jag är här, är ju att jag har andra perspektiv, andra erfarenheter och en annan bakgrund. Jag ska komma med nya infallsvinklar och ibland vara lite utmanande.

Åren i Japan och de många resorna i tjänsten dessförinnan har gett insikter.

– Det spelar inte så stor roll varifrån i världen du kommer. Kollegorna är ambitiösa, vill utveckla och utvecklas, samarbeta och hitta gemensamma plattformar för bra lösningar.

Emellanåt sätter hemlängtan in. Då blir det gärna en tur till Ikea för att köpa livets nödvändigheter: kaviar, knäckebröd och inlagd sill.

Gillar de japanska tågen

Med familjen långt borta hinner Jörgen odla sina intressen på helgerna. Han tycker om att röra på sig och springer regelbundet.

– Det brukar bli två, tre mil i veckan, uppdelat på fyra tillfällen. I fjol sprang jag ett halvmaraton. Någon gång i livet vill jag springa ett helt maraton. Målet är att klara det i år.

I Tokyo bor han i ett hus med 32 våningar. Längst upp finns ett gym som han gärna besöker.

Kameran, som alltid funnits med, används flitigt.

– Jag fotograferar ganska mycket nu, åker gärna ut till havet eller rör mig i Tokyo med kameran.

Jörgen konstaterar att det är lätt att ta sig mellan de olika platser han vill besöka.

– I Japan finns fantastiska publika kommunikationer. Du kan ta dig överallt med tåg. Och de är alltid i tid.

Jörgen Gustafsson

Ålder: 60 år.

Familj: Hustrun Ewa, fem vuxna barn, fem barnbarn.

Gör: Arbetar med kommunikation på UD Trucks, ett dotterbolag inom Volvokoncernen. Har kontrakt i Japan fram till sommaren 2021.

Intressen: Springer, promenerar, fotograferar, spelar gitarr, går gärna på museum.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.