Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

För designern Ida Sjöstedt handlar mode om drömmar och verklighetsflykt. Nu fyller hon 45 år och har drivit sitt eget märke i 20 år. Bild: Fredrik Sandberg
För designern Ida Sjöstedt handlar mode om drömmar och verklighetsflykt. Nu fyller hon 45 år och har drivit sitt eget märke i 20 år. Bild: Fredrik Sandberg

​Ida har skapat sitt drömjobb

Hon firar 20-årsjubileum som modedesigner i vår. Men för Ida Sjöstedt existerade modedrömmarna redan i barnkammaren.
– För mig har det inte funnits några alternativ, säger hon.

Hur går affärerna under en pandemi för en modedesigner vars glittriga klänningar är som gjorda för fester och bröllop? Inte så pjåkigt, visar det sig. För när folk förlovar sig, firar bröllop eller fyller jämnt vill de ha lite glamour mitt i all social distansering.

– Jag ser ibland på sociala medier hur folk som köper mina kläder bär dem. Det är många som vill investera i en speciell klänning för att få känna sig extra fina, även om de bara är hemma med de närmaste.

Ida Sjöstedt är designern som satsade på eget märke i en tid när det fortfarande knappt fanns någon modebransch i Sverige. Dessutom med en estetik som bröt av mot 1990-talets minimalisttrend. Men hennes drömmiga stil med paljetter, chiffong och romantiska pasteller vann sakta men säkert en publik som växte. Med åren har det gjort henne till ett etablerat namn.

Hon visar två kollektioner per år under Stockholm Fashion Week och syr upp couture-plagg på beställning. Mest uppmärksammad är hon kanske som formgivare av prinsessan Sofias brudklänning.

Åtta anställda i bolaget

I dag driver hon ett bolag med åtta anställda och en vd. Men vägen dit gick via hårt arbete och en rätt knaper tillvaro i en Stockholmsförort.

– Jag satt i en källare i Högdalen och skapade mina kollektioner i ganska många år.

Då hade hon flyttat hem efter fyra år i London där hon hade gått två modeutbildningar och arbetat för olika designers i deras ateljéer. Hon hade med sig ett starkt driv och en kreativ vision. Det hade hon på sätt och vis redan i barndomen, när hon sydde kläder till sina dockor och törstade efter glamour i sitt brunmurriga 1970-tal.

”Jag har haft privilegiet att få trygghet och uppmuntran hemifrån, och en möjlighet att studera. Det har gjort att jag har kunnat satsa på mina drömmar”, säger designern Ida Sjöstedt. Bild: Fredrik Sandberg
”Jag har haft privilegiet att få trygghet och uppmuntran hemifrån, och en möjlighet att studera. Det har gjort att jag har kunnat satsa på mina drömmar”, säger designern Ida Sjöstedt. Bild: Fredrik Sandberg

En kompis mamma hjälpte henne att sy egna kläder. Hennes egna föräldrar var akademiker och inte ett dugg modeintresserade. Men Ida Sjöstedt ser förutsättningar i sin uppväxtmiljö som kanske gjorde det lättare för henne att välja väg.

– Jag har haft privilegiet att få trygghet och uppmuntran hemifrån, och en möjlighet att studera. Det har gjort att jag har kunnat satsa på mina drömmar, vilket kanske inte alla kan, det är jag medveten om. Men jag fick möjligheten och jag tog tillvara på den, och för mig har det inte funnits några alternativ.

Omvälvande resa

Tiden i London var förstås inspirerande. Det var mitten av 1990-talet och den engelska modescenen var het. Ida Sjöstedt lärde sig att jobba med research och att skapa kollektioner som kanaliserade hennes idéer, känslor och tankar. Sin första kollektion lanserade hon 2001.

– Jag har haft mitt företag i 20 år nu. Jag satt för ett tag sedan och tänkte att jag kan dela upp de åren i åttaårsperioder, när det har skett stora förändringar.

Om den första perioden bestod av hårt slit i en källarlokal så bestod den andra av att hon skalade upp. Hon skaffade agent, hade catwalk-visningar, anställde folk och inledde samarbeten med större företag.

– Influencerkulturen slog igenom, så man började klä folk för röda mattan. Det var nästan omedvetet som jag hade börjat bygga ett varumärke.

Blev mamma 2017

År 2017 kom nästa brytpunkt. Ida Sjöstedt fick barn och insåg att det var svårt att ta ledigt som nybliven mamma. När hon kom tillbaka året därpå anställde hon en vd och byggde upp en säljavdelning. Hon har gett sig själv tydliga deadlines med kollektionerna; att sitta och jobba hela nätterna är inte längre aktuellt.

– Jag var kanske inte redo att gå in i den fasen för tio år sedan, men nu sporrar det mig att vilja bygga ett företag som fungerar och där jag och alla omkring mig kan må bra.

Vad blir nästa fas?

– Det vet jag inte, men drömmen är att bygga ett företag som inte är så beroende av mig som person. Jag vill inte steppa bort men jag vill se att det kan fungera. Och jag är ganska prestigelös, så jag kan tänka mig att jag om några år kan vara creative director, men även jobba tillsammans med andra designers.

Ida Sjöstedt

Ålder: Fyller 45 år den 27 januari.

Gör: Modedesigner.

Priser: Årets designer vid Elle-galan 2016. Damernas Världs Guldknappen i kategorin Läsarnas pris två gånger, Habits branschpris för årets designer 2017.

Bor: Sundbyberg.

Familj: Sambo med Marc, bonusdotter Ester, 12 år, dottern Agnes 3,5.

Så firar jag födelsedagen: ”När jag fyllde 44 firade jag i dagarna tre. Men i år blir det nog inte så mycket firande.”

Om att fylla 45: ”Det är inget jag tänker jättemycket på. Jag är inne i en period i livet när mitt främsta fokus är barn, familj och jobb, och så kommer det nog att vara ett tag framåt.”

Senast sett: ”’Familjen Bridgerton’ på Netflix. Med min vurm för skönhet och glitter kan jag inte motstå alla de fantastiska klänningarna och miljöerna. Det var härligt för ögat att se.”

Favoritsyssla hemma: ”När jag får lite tid över och kan vara ifred så tycker jag om att stänga in mig och tända lite ljus och göra ett yogapass. Det är för att få egentid och lite välmående.”

Inspireras av: "Allt möjligt. Vårkollektionen 2020 inspirerades bland annat av Johanne Lykke Holms roman ’Strega’. Den hade så vackra och poetiska beskrivningar av allting, nästan så att det blev lite kitschigt.”

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.