Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Viktminskning som håller

Under de senaste åren har det varit en hätsk debatt om vad man bör äta för att gå ned i vikt. De traditionella kostråden har fått mothugg från dem som anser att de mår bättre av att äta mer smör, ägg, bacon och grädde.

Vårt stillasittande liv gör oss överkänsliga mot de snabba kolhydrater som vi får i oss via godis, läsk, kakor och vitt bröd. Vissa upplever att hunger och sug efter mer blir svårt att stå emot, och det är lätt att få i sig för mycket kalorier eftersom det ofta handlar om energität mat som inte behöver tuggas och bearbetas speciellt mycket.

Bra och god mat i en mängd som motsvarar energibehovet, långsamma kolhydrater och en lagom mängd protein och fett, gör att man blir långsiktigt mätt på bra mat. Då slipper man falla i alla fällor på vägen hem – korv med bröd på bensinmacken, kanelbullar på Seven-eleven och ”tre för en tia” i mataffären. För oftast är det inte maten vi äter vid matbordet som gör att vi går upp i vikt, utan allt det där andra som vi knappt ens är medvetna om att vi stoppar i munnen.


Några grundläggande tips:

• Fördela maten på minst tre tillfällen per dag

• Ät minst 500 gram grönsaker och frukt varje dag

• Drick vatten istället för juice, öl, vin, saft och läsk

• Välj helt kött, fisk, skaldjur och fågel hellre än korv, färs och panerad mat

• Välj långsamma kolhydratkällor (bröd med hela korn, bönor och linser, quinoa, hela korn mm)

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.